Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Khamis, Mei 10, 2012

Puasa

 

As Salam ladies,

 

Memandangkan hari ni cuaca panas maka amatlah sesuai untuk saya kemaskini blog. Aikkk apa kena mengena? Memang tak de kena mengena pon…guraulah….hehe gurau senda membawa bahagia. Semalam adalah hari ketujuh daku berpuasa. Kena ganti lekas-lekas sebab tak lama lagi kan bulan-bulan barakah akan muncul. Makanya, lepas ni eloklah mengerjakan puasa sunat pulak. Jangan lupa ya SSL tarikh-tarikh di bawah:-

 

1. Puasa sunat tiap hari Isnin dan Khamis (kalendar Hijriah/Masihi).

 

2. Puasa Tiga Hari Setiap Bulan (Tanggal 13,14,15 di kalendar Hijriah)
- 8, 9, 10 Disember 2011/Muharram 1433 H
- 7, 8, 9 Januari 2012/Safar 1433 H
- 5, 6, 7 Februari 2012/Rabi’ul Awwal 1433 H
- 6, 7, 8 Mac 2012/Rabi’ul Akhir 1433 H
- 5, 6, 7 April 2012/Jamadil Awwal 1433 H
- 4, 5, 6 Mei 2012/Jamadil Akhir 1433 H
- 3, 4, 5(Nisfu Syaaban) Jun 2012/Rejab 1433 H
- 3, 4, 5 Julai 2012/Sya’ban 1433 H
- Puasa (wajib) Ramadhan 1433 H – 20 Julai – 18 Ogos 2012
- 31 Ogos, 1, 2 September 2012/Syawal 1433 H
- 29, 30 September, 1 Oktober 2012/Zulkaedah 1433 H
- 29, 30, 31 Oktober 2012/Zulhijjah 1433 H. ***29 Oktober = hari terakhir Tasyriq, tidak boleh berpuasa***

 

3. Puasa Sepertiga Bulan – Yakni di bulan Zulhijjah (antara 17 September – 16 Oktober 2012).
Puasa pada 9 Zulhijjah (Arafah) bagi selain orang yang melaksanakan haji. Tanggal 25 Oktober 2012.
Puasa dilakuan 17 September – 16 Oktober 2012, terputus dengan Aidul Adha dan hari Tasyrik, dilanjutkan lagi pada 30 & 31 Oktober 2012.

Tidak boleh berpuasa :
Hari Aidil Adha – 10 Zulhijjah / 26 Oktober 2012.
Hari Tasyriq 11,12,13 Zulhijjah / 27, 28, 29 Oktober 2012.

 

4. Puasa Bulan Muharram – ‘Asyura’ selama 3 hari – 9, 10, 11 Muharram (4, 5, 6 Disember 2011).
Sangat dianjurkan tarikh 9 dan 10 (Tasu’a dan ‘Asyura). Boleh juga dilakukan tarikh 10 dan 11.

 

5. Puasa pada sebahagian bulan Sya’ban
Antara 21 Jun – 19 Julai 2012.

 

6. Puasa pada bulan Syawal – 6 hari
Tidak diperkenankan puasa pada 1 Syawal (19 Ogos 2012)
Antara 20 Ogos – 16 September 2012.

 

7. Puasa Daud – berpuasa selang seli
Berpuasa satu hari lalu berbuka satu hari. *kecuali hari2 yang dilarang berpuasa*

 

sumber: Blog Tausyiah275

 

 

Semalam SSL masak simple jah. Eceh, selama ni mana la pernah masak benda-benda leceh lagipon. Malas lah nak masak nasi sebab nasi ayam menu berbuka hari sebelumnya pun masih lagi berlambak dalam periuk, aduhhh sadisnya…. sungguh mengundang tangis dalam hati bila ada anak yang sangat cerewet bab-bab makan neh. Eh, eh mengumpat anak pulak padahal mereka tak berdosa! Nasib baiklah hari ni daku tak puasa ngeh3x….

 

 

     kt 025

Semalam berbuka dengan Char Kuay Teow Penang. Resepi di sini

 

 

Masa duk sibuk-sibuk masak, datanglah si budak cerewet….

“Ibu masak apa?”

“Kuay teow. Along nak?”

“Boleh jugak tapi Along punya tak nak bawang, tak nak kicap, tak nak sayur, tak nak cili, tak nak udang dan sotong!”

“Camner tuh???!!! Hmmmm…..”

 


 

kteow

OK siap!!!

 

 

Amacam? Zalim tak? Alah. Cakap saja. Ngeh3x…..

 

 

 

Caucincau!

Khamis, Mei 03, 2012

Resepi Bihun Hailam

 

As Salam ladies,

 

Kembali dalam segmen mari memasak bersama chef SSL! Dah lama tak buat kecah kat dapur kan jadi hari ni SSL nak kongsi dengan uols satu resepi yang sangat hebat iaitu RESEPI BIHUN HAILAM ngeh3x…malu I! Ye lahhh… I mana reti buat masakan kritikal!

 

Bahan-bahan (ikut apa yang ada kat dapur jah):-

1/2 paket bihun dicelur

sedikit isi ayam

sepaket fishball

bawang putih-diketuk

lada hitam-ditumbuk

sawi

carrot

cili merah

lada sulah

sos tiram -secukup rasa

kicap pekat manis-secukup rasa

sos tomato sikit

tepung jagung

air secukupnya

minyak untuk menumis

bawang goreng

 

 

Cara membuat kuah:-

 

food22811 208

Tumis bawang putih sehingga naik semerbak baunya. Kemudian masukkan ayam.

 

food22811 210

Masukkan fishball beserta air, biarkan mendidih.

 

food22811 212

Masukkan sos tiram, kicap, sos tomato, lada hitam, lada sulah, garam jika kurang masin, karot dan cili merah. Time ni dah terliur dah menengok fishball tu rasa nak ngap je..hehehe. Sabarrrr…belum siap lagi! 

 

 

food22811 214

Masukkan sedikit tepung jagung.

 

food22811 216

Akhir sekali masukkan sayur mayur.

 

food22811 218

Tabur sedikit bawang goreng. Siap.

 

 

Sedap weiiiii! Anak-anak lah yang kata…..ngeh3x. Oh ye, sedap dimakan dengan lada kicap juga. Selamat mencuba.

 

 

Caucincau!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...