Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Rabu, Mac 30, 2011

Hari ini Hari Rabu, Jom Kita Makan Kerabu

Petang nanti tak ada kelas, dapatlah berlama-lama sikit di dapur main masak-masak yeay. Dah lama saya mengidam nak makan kerabu. Entahlah semenjak dua menjak ini lidah saya ghairah betul nak merasa masakan Kelantan ala-ala Siam, tak tahu kenapa. Hek eleh kot ya pun, tak perlulah nak berghairah ghairah pulak kat sini. Geli orang membacanya.

Puan-puan jangan khuatir. Kalau acara masak-memasak bersama So Shy Lady confirm simple giler punya. Main campak campak aje sesuka hati. Masak lemak santan berlada tak mainlah. Sebab memang saya kurang makan makanan bersantan. Alahai terus terang je la tak reti buat sebenarnya. Ya, ya saya mengaku di sini...skil memasak saya agak lemah! Tapi sekarang dah OK dah sikit berbanding waktu baru kahwin dulu. Skil tahap zero...Nasib baiklah Allah jodohkan saya dengan suami yang tidak cerewet. Goreng telur mata kerbau letak kicap dan sos pun dia bilang sodapppp. Heheh. Bestkan dapat suami macam tu. Saya perhatikan, ramai perempuan yang tak reti masak akan bertemu jodoh dengan lelaki yang tak cerewet makan manakala perempuan yang terror masak tahap terrorist Allah jodohkan dengan lelaki yang agak cerewet. Perasan tak? Jadi anak-anak dara di luar sana janganlah risau kalau tak tahu memasak, ya sebab  pasti anda akan bertemu jodoh lelaki yang tidak cerewet nanti…..percayalah cakap saya.

Hahaha tak baiknya makcik blog nih. Suka suka hati aje cipta teori sendiri. Sila jangan percaya, ya adik-adik sekalian!

OKlah, haisyhhh saya ni suka benar menceceh. Ingat orang suka ke baca entri meleret-leret nih. Sekeh kang. Yalah, yalah…. tanpa membuang masa lagi jomlah kita mencuba resepi kerabu kaki ayam idaman kalbu nama diberi. Maaflah ya tajuk resepi dia mengada-mengada sikit, heheh. OK senang saja nak membuatnya. Cara-caranya puan-puan….

 

 

dh ka 024

 

Bowl Mula-mula kaki ayam dibersihkan terlebih dahulu, nak potong 2 pun boleh. Dah potong jangan bakar dan campak dalam sungai pulak. Kejam tuuu…. Kita letak garam sikit dan rebus sehingga empuk. Kemudian toskan.

 

kantan

  Alahai, bini sape la yg rajin duk kat dapur tu, ya! Diamlahh.

 

Bowl Bawang besar,  cili padi, bunga kantan, daun kesum sikit dan serai dihiris nipis.

BowlHiris juga mangga, kacang panjang dan tomato. Tabur  juga sedikit taugeh.

BowlCampurkan kesemua bahan yang telah dihiris bersama kaki ayam tadi dan digaul sebati.

BowlTambahkan garam, gula secukup rasa. Rasanya masam manis  dan pedas sikit. Adjust sendiri, ya puan-puan.

Bowl Kalau tak ada mangga boleh juga ganti dengan perahan air limau.

BowlDah siap bolehlah makan dengan penuh ghairah….. oppppssss!!!

 

 

 kerabu1

Tattada! The greatest kerabu kaki ayam idaman kalbu

 

 
 

Today’s Lesson:

Di dalam kaki ayam banyak mengandung protein yang tardapat pada kulit, otot, tulang dan kolagen. Wah, ada kolagen tuuu….Sape nak awet muda makanlah kaki ayam banyak-banyak, ya heheh! Dan salah satu bahan yang dapat mencegah kerapuhan  tulang selain dari kalsium adalah antigen imunogenik juga terdapat pada kaki ayam. Jadi, jangan sesekali meremehkan kaki ayam walaupun ia bersisik dan tidak berdaging, ok!

 Red rose

 

            Caucincau!

Isnin, Mac 28, 2011

Tak Ada Kena Mengena Dengan Mamee…(Part 2)

Salam ladies,

How are you today? I’m fine. Thank you….Winking smile

(Entry ni dah agak lama tersangkut dalam draft. Habis nak buat camno sejak kejadian bencana alam silih berganti, kelajuan internet saya agak kurang menyenangkan; lembab …lebih slow dari si Gary Spongebob tuhhh. Adoi la…rasa nak klekuk aje laptop nih. Hilang mood kita nak berblogging tapi nasib baiklah petang ni agak OK sikit, lega!)

 

Pada suatu petang yang best. Saya telah sempat luangkan masa melayan manusia-manusia berharga dalam hidup; siapa lagi kalau bukan si model-model tetap bucukmacam kesayangan.

  0706201063207062010633    07062010635  

Model tetap 1: Along

 

 07062010634 07062010636 07062010637

Model tetap 2: Nyanyah

 

07062010574  07062010576  07062010577

  Model tetap 3: Adik

 

Wei, wei apa motif tempek gambar berulang-ulang nih? Hek eleh, ni tak lain tak bukan nak minta orang puji  anak dia comel la tuu. Ye la tuuu….ye la tuuu…Hmmm dah tahu dah taktik kotor makcik blog so jangan duk layan, wokehh!!

 

Terima kasihlah pada empunya diri sebab insaf jua akhirnya. OKlah, ya lah, baiklah, fine saya berjanji akan jadi ibu mithali, bukan ibu pejabat. OK, janji! Huhuhu... Sebagai usaha menebus kesilapan lalu maka pada suatu petang yang best, saya telah memperuntukkan lebih 1 jam mengadap Youtube dan menggoogle banyak gambar-gambar berkaitan tsunami untuk diterangkan kepada mereka. Kesian budak-budak tu, kan… sebelum ni asyik kena shut up shut up aje. Heheh…Nyanyah lagi la mati-mati ingatkan tsunami itu sejenis makanan. Alahai comelnya tapi amat menyedihkan sekali. Aduh rasa bersalahnya saya. Teruknya mak diaorang nih! Sob sob sob.

Setelah bermuhasabah diri lalu saya cuba memperbetulkan mana-mana salah faham mereka itu. Tengah mereka bersemangat nak tahu, sebagai ibu bapa yang prihatin sepatutnya ambillah peluang tersebut untuk beri pengajaran yang sebaik-baiknya kepada mereka, mengertiiii? Herdik satu suara ghaib. Ya, ya baiklah saya mengertikkk! 

OK, anak-anak! Sebab semua excited sangat nak tahu pasal tsunami jadi ibu akan terangkan tentang kejadian gempa dan tsunami yang berlaku di Jepun baru-baru ini dan perbandingannya dengan gempa dan tsunami yang berlaku di Aceh tidak lama dahulu.

Wah bunyinya terlalu ilmiah tapi takde la ilmiah mana pun. Banyak fakta-fakta penting saya terangkan tetapi kesemuanya menerusi gambar. Maklumlah, otak budak-budak  kan lebih mudah faham kalau disertakan gambar-gambar.  Baiklah semua sila beri perhatian  ketika ibu mengajar ya, kalau tak…. confirm tak faham!

Anak-anak,

Istilah tsunami berasal dari bahasa Jepun. Tsu bererti “pelabuhan”, dan nami bererti “gelombang”, jadi tsunami dapat diertikan sebagai “gelombang pelabuhan”. Buat masa sekarang kalau blurr tak apa. Lama-lama fahamlah nanti. Gempa dan tsunami Jepun, mengingatkan kita akan gempa dan tsunami yang melanda Aceh pada Disember 2004 lalu. Kedua gempa dan tsunami ini menimbulkan kerosakan yang sangat parah. Mari kita buat perbandingan.

 

 

Tsunami Aceh : 26 Dis 2004.  Dasyat…. rumah kita pun turut  sama bergegar tau. Cemas betul. Waktu ni Adik belum ada lagi.

 

Tsunami Jepun : 11 Mac 2011 lalu. Syukur rumah kita tak terkena tempiasnya sebab kedudukan Jepun jauh dari Malaysia.


 

 

Aceh: detik-detik cemas ketika ombak maut mengganas

 

Jepun : begitu juga tatkala gelombang besar melanda bahagian  timur Jepun. Dasyat sekali.

 

 

Membandingkan Tsunami Aceh & JepangMembandingkan Tsunami Aceh & Jepang

Aceh: Semuanya hilang sekelip mata

 

 

Jepun: hal yang sama juga terjadi….hanya sedikit bangunan tersisa

 

 

Aceh: korban lain ialah kapal

 

Membandingkan Tsunami Aceh & Jepang

Jepun: jumlahnya lebih banyak

 

       

Aceh:  korban jiwa hingga 128,000 orang!

 

Jepun: setakat ini dilaporkan hampir 28, 000 orang mangsa terkorban dan masih hilang

 

 

Aceh: kesedihan penduduk Serambi Mekah

 

Membandingkan Tsunami Aceh & Jepang Jepun: kesedihan rakyat Negeri Sakura

 

 

Along tau kenapa Allah turunkan tsunami?

Sebab Allah nak tegur dan beri peringatan kepada seluruh umat manusia supaya jangan buat jahat, jangan buat dosa dan merosakkan alam.  Kena rajin solat, rajin mengaji, banyak berdoa, buat baik pada orang….barulah Allah tak murka lagi pada kita. Faham?

Dan Nyanyah pulak….lepas ni jangan fikir  lagi tsunami tu makanan hanya sebab bunyinya macam Mamee. Ingat ya! Tsunami dan Mamee tak ada kena mengena, wokehh!!!

Demikianlah sebahagian daripada pengetahuan tentang tsunami yang sempat saya kongsi dengan model-model tetap. Harap-harap mereka faham.

 

Today’s Lesson:

Lima minit yang kita luangkan secara aktif dengan anak-anak akan memberikan makna dan kesan yang sangat baik kepada mereka untuk jangka panjang.  Jadi sentiasalah berinteraksi dengan anak-anak sekerap mungkin. Kalau nak anak-anak dengar cakap kita, maka kita juga kena dengar cakap anak-anak. Dan semasa sedang bercakap dengan mereka, jangan pula muka ibu bapa mengadap TV atau lappy atau menoleh ke tempat lain pulak, ya. (Adoi terasanya! Dah tahu tapi selalu buat begituuu….huhu). Renunglah mata dan wajah anak dengan penuh kasih sayang ketika bercakap kerana ia akan memberi kesan emosi yang sangat mendalam.  

 

Caucincau!

 

 

Update: Dilaporkan gempa bumi berukuran 6.2 pada skala ritcher  kembali menggegar Jepun pada pukul 7.20 pagi tadi (sumber: Buletin 1.30 TV3). Ya Allah ampunkanlah dosa kami, Ya Allah…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...