Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Sabtu, Februari 05, 2011

Hosni Mubarak : Nah, Rasakan Saat Kamu Dijatuhkan!

030220111438

030220111440

030220111443

PERHATIAN : Jangan salah sangka budak-budak kat atas tu bukanlah cucu-cucu Hosni Mubarak! Maaf ya, makcik blog hari ini sedikit sengal tempek gambar tak ada kena-mengena langsung dengan tajuk post. Selingan je nih! Ni gambar model-model tetap saya….diambil ketika otw to my in laws house.  Kami menghabiskan cuti CNY di sana. Itu aje nak bagitau. Sekian, terima kasih heheh. ( Tak baiknya saya ni, kan. Kesian tau penat-penat orang google ‘Hosni Mubarak’, sekali kena  layan  gambar kanak-kanak riang Ribena pulaks. Biasaaaa nih…Sorry ya!)

 

OK berbalik kepada topik asal….

Ya, di mana-mana saja tatkala ini…..tak kira samada di rumah, di kedai kopi mahupun di Old Town White Coffee Cafe siti situ sana sini orang heboh bercerita tentang krisis tersebut. Dan saya juga tak dapat nak menahan diri dari mengambil tahu perkara yang sama. Hari-hari baca isu yang orang tengah sakan bercerita sekarang - isu tentang krisis  Mesir.

Di sini ada satu komentar yang sangat menarik ingin saya kongsikan dengan anda semua berkenaan kebangkitan rakyat Mesir dan  saat sekutu Israel  dijatuhkan.  Jom kita baca!

  
Mesir dikenali bukan kerana piramidnya. Ini kerana binaan yang menakjubkan bukan sahaja wujud di Mesir, tetapi juga di Indonesia dengan Candi Borobudur, di China dengan Tembok Besar, Patung Zues di Olimpia, Greek dan banyak lagi binaan-binaan lain di seluruh dunia. Bukanlah kemuliaan dan kehebatan Mesir pada kehebatan binaan piramidnya yang lebih merupakan lambang kezaliman penguasa terdahulu terhadap rakyatnya di zaman tersebut. Sesungguhnya kehebatan Mesir ialah kerana Universiti al-Azhar yang diasaskan pada tahun 970M. Itulah hebatnya Mesir. Bumi anbiya’ yang dipilih Allah SWT untuk menjadi tuan rumah kepada universiti tertua di dunia ini telah melahirkan generasi ulama terbilang yang bertebaran menyebarkan ilmu ke serata dunia. Atas kemuliaan ini, pemimpin Mesir sewajarnya terdiri daripada mereka yang mempunyai komitmen dengan Islam.


Sayangnya, Mesir hari ini ditadbir oleh rejim diktator yang sedikitpun tidak mencerminkan kemuliaan Universiti al-Azhar. Lihatlah bagaimana Syed Qutb telah dibunuh dengan kejam hanya kerana menulis kitab Maalim fit Tariq dan tafsir Fil Zilal al-Quran.


Sekalipun dibunuh atas tuduhan memberontak, beliau tetap dipuji oleh ulama-ulama terkemudian seperti Syeikh Mutawalli Sya’rawi dan Dr. Zaghloul Najjar. Kedua-dua ulama ini setiap kali menyebut nama Syed Qutb pasti akan diikuti dengan rahimahullah rahmatan wasiatan (semoga Allah merahmatinya dengan rahmat yang luas).


Kezaliman rejim Hosni Mubarak di Mesir terbukti dengan kemenangan besarnya yang dicemari dengan penyelewengan besar-besaran setiap kali diadakan pilihanraya. Kemenangannya yang mencapai 99% merupakan hasil demokrasi tempang dan cacat.


Di dalam masa yang sama, rejim inilah yang menangkap ribuan pimpinan Ikhwanul Muslimin bagi menghalang mereka bertanding di dalam pilihanraya. Jika benar Hosni Mubarak menang besar di dalam pilihanraya dengan sokongan rakyat, dari mana datangnya penunjuk perasaan yang berjumlah ratusan ribu pada hari ini?


Rejim inilah juga yang menghulurkan tangan persahabatan dengan Israel pada saat Israel dikutuk di seluruh dunia kerana menzalimi rakyat Palestin. Mereka menidakkan fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa al-Azhar pada 18 Jamadil Awwal 1375H bersamaan 2 Januari 1956M yang mengharamkan sebarang bentuk kerjasama dengan negara haram Israel.


Di antara mereka yang bersidang pada hari itu ialah Syaikh Isa Manun, Dekan Fakulti Syariah dari Mazhab Syafi'i, Syaikh Mahmoud Shaltout, dari Mazhab Hanafi, Sheikh Mohamed Thaneikhi, Pengarah Badan Dakwah dan Bimbingan Keagamaan, dari mazhab Maliki, Syaikh Muhammad Abdul Lathif As-Subki, Pengarah Penyelidikan Universiti Al-Azhar dari mazhab Hanbali dan Syaikh Zakaria Al-Birri, Bahagian Jawatankuasa Fatwa.

Sesungguhnya tangan Hosni Mubarak ialah tangan berlumuran dengan darah rakyat Palestin. Kekuasaannya tegak di atas susunan tulang tulang para ulama yang dikorbankan demi untuk memenuhi tuntutan hawa nafsunya.


Hari ini, tindakan paling tidak demokratik telah dilaksanakan dengan menutup semua akses internet dan talian telefon semata-mata untuk membendung kebangkitan rakyat.


Dalam hal ini, saya menyetujui pandangan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi supaya Hosni Mubarak meletakkan jawatan dan akur dengan kehendak rakyat Mesir demi kebaikan rakyat Mesir dan umat Islam keseluruhannya.


Semoga Allah SWT akan menaikkan penguasa yang benar-benar berkhidmat untuk rakyat dan Islam khususnya membela nasih umat Islam di tanah yang bersempadan dengan Mesir iaitu Palestin. Padanlah kalau pihak yang kecut perut sekarang ini dengan perkembangan yang berlaku ialah Israel. Sekian, wasalam.

– N. Abdul Aziz

 

Komentar di atas saya kopipes dari sini!

 

Selamat Bercuti! Caucincau!

Selasa, Februari 01, 2011

Apa yang Kecoh-kecoh Di Mesir Tu?

Tanya seorang perempuan kepada pasangannya. Setelah melihat muka blurr perempuan itu seperti mendambakan sedas penampar Jepun, maka pasangannya  pun mulalah explain tentang apa yang sebenarnya terjadi   - revolusi rakyat Mesir menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubaraklah.

Dan sebenarnya akulah perempuan itu. Sad smile

Ya Allah, haisyh…teruk betul saya ni. Betul-betul ketinggalan keretapi.

Saya agak busy kebelakangan ini, suratkhabar pun tak sempat nak baca sampaikan perihal berita dunia paling penting ni pun saya kurang mengetahuinya. Ingatkan demontrasi biasa-biasa aje…  tak sangka pula kini sudah sebegitu tenat. Tetapi sekarang saya sudah faham dan  tidak blur lagi.  Aduh, bila dah tahu cerita sebenar rasa cemaslah pulak.  Rasa cukup seriau kalau baca bab-bab pertumpahan darah ni. Kalau dilihat melalui gambar-gambar yang tersiar, bumi Mesir dah kelihatan macam medan peperangan dah.

Mari kita saksikan gambar yang penuh mendebarkan sekitar Perhimpunan Rakyat Mesir Membuat Demotrasi Besar-besaran tersebut.

 

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-2

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-3 

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-6 

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-7

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-11

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-8

Gambar-Perkembangan-Terbaru-Krisis-Perhimpunan-1-Juta-di-Mesir-1

 

Berita terkini juga menyatakan anggota keluarga Mubarak telah melarikan diri. Susan Mubarak, isteri Presiden Mesir dan Gamal Mubarak yang menurut perancangan akan menggantikan jabatan ayahnya itu juga telah meninggalkan Cairo menuju ke London.

 

 

Haisyh….sangat-sangat mencemaskan.

Tiada apa yang mampu kita lakukan di sini melainkan sama-samalah kita berdoa agar krisis tersebut tidak terus berlarutan dan diharapkan ada jalan penyelesaiannya. Mudah-mudahan peradaban Islam tetap terpelihara dan paling utama keselamatan, maruah, nyawa dan masa depan lebih 6000 pelajar Malaysia di sana  tetap terjamin!!  Moga kejayaan mengiringi rakyat Mesir...seterusnya membantu mengurangkan sedikit-sebanyak kesusahan yang ditanggung saudara-saudara kita di Palestine.

Amin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...