Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!
Memaparkan catatan dengan label Riang ria. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Riang ria. Papar semua catatan

Jumaat, Mei 18, 2012

Salah Sebut

 

 

As Salam ladies,

 

SSL tengah gosok baju. Budak Syifa pulak duk ralit  melukis gambar rumah. Tiba-tiba dia tanya:

“Bu, rumah baru kita tu kat Ceramah Agama, kan?”

Saya macam tak faham.

“Apa dia?”

“Rumah baru kita tu kat Ceramah Agama, kan?

(Sambil gelak ternganga-nganga) “ Bukan Ceramah Agama, la dik. Kat Saujana Utama!”

“Ooooooo….”

 

 

hiland mush 024

 

 

 

 

Caucincau!

Khamis, April 26, 2012

Berangan Tak Hengat

 

 

As Salam ladies,

 

Maaflah kerana agak lama menyepi. Minggu ini suasana kehidupan SSL agak sendu bila seorang demi seorang anak beranak kami jatuh sakit. Minggu lepas Syifa, kini tiba giliran Along dan Nyanyah pulak mengambil tempat. Bila mereka tak sihat mood SSL pun turut swing. Semenjak hari Isnin lagi, setiap kali hendak menconteng sesuatu di dalam blog tiba-tiba mood bertukar menjadi tidak okay. Mata sekadar terkebil-kebil menghadap skrin laptop sambil hati merungut eee bosan gle lah kau neh! Rasanya skrin pun turut menyampah menghadap SSL. Disebabkan masing-masing dah bosan dan menyampah antara satu sama lain maka SSL pun buat keputusan untuk jauhkan diri buat seketika dari laptop yang bosan gle neh…. maka sebab itulah blog ini tak terblog. Ada faham? Macam pening sikitlah ayat berciri Padayappa ni huhuhu!

 

Dan hari ini, mood swingku sudah beransur hilang. SSL sudah okay sikit dah hari ni. Laptop, laptop…… kita kawan balik nak? Ngeh3x….. Maka pada petang ini, sambil uols mengunyah asam boi tu apakata marilah sama-sama kita ikuti sebuah cerita SSL yang tak semenggah mana dan berciri ‘main hentam saja’ ni! Cerita tentang aktiviti yang dilakukan oleh kami err….bila lah entah..… errr….uols tak payahlah ambil peduli sangat tentang tarikh kejadian okay cukuplah sekadar ambil tahu gitu-gitu saja. Aik? Tak faham kah? Ah, tak payahlah ambil tahu gitu-gitu, cukup sekadar baca sajalah apa yang SSL tulis ni, okay. Hadoi, masih swing lagilah rupanya SSL neh! Ntah apa-apa ntah….

 

Kebelakangan ini kami agak giat mengisi masa dengan mencari kelengkapan untuk rumah baru. Belanja-belanja jugak namun, SSL tetap dapat kekalkan bakat terpendam sebagai seorang pengurus kewangan yang bijaksana dalam menguruskan nafsu iyo la tuuu. Alah, baik ngaku cepat – bukan sebab terror kawal nafsu tapi bajet tak berapa nak ada sebenarnya sebab tulah tak dapat berbelanja dengan sewenang-wenangnya T.T

 

 

Tujuan asal  kami sebenarnya nak ke Houz Depot tapi entah macamana tetiba terbayang cermin hiasan dan aksesori bilik air Ikea yang menawan hati lalu kami termelencong ke Ikea! Nasib baiklah En. HB sporting turutkan saja ragam isterinya yang banyak cengkadak neh!

 

Sesi berangan…..

 

ikea (86)_thumb

Along, lekas kemas bilik tido!

 

 

ikea (1)_thumb

Ala ibu…..Along penatlah! Suruh Nyanyah.

 

 

ikea (3)_thumb

Eh, Nyanyah kena tolong ibu serve makanan. Amboi panjang bebeno meja makan kita ni kan…..

 

 

ikea (2)_thumb

Adoi tak laratttt …..kejap lagilah kemas bilik!

 

 

ikea (10)_thumb  ikea (13)_thumb  ikea (12)_thumb

Dah siap serve, Nyanyah cuci pinggan dan kemas rak pulak ye! Baiklah bu. Err…. ibu buat apa tu?

 

 

ikea (9)_thumb

Cuci baju ni haaaa….

 

 

ikea_thumb

Hmmm… daku bosanlah tak berbuat apa-apa!

 

 

ikea (50)_thumb

Aikk? Sape yang makan minum atas katil neh? Ni mesti angkara Nyanyah….

 

 

ikea (40)_thumb

Buk, semua bilik udah siap dikerjain! Eh, eh terspeaking Indon plak!

 

 

ikea (17)_thumb ikea (95)_thumb ikea (29)_thumb ikea (99)_thumb

Dah siap semua? Ok anak-anak! It’s play time!

 

 

ikea (33)_thumb

Ah, bosanlah main!

 

 

ikea (60)_thumb   ikea (90)_thumb    ikea (87)_thumb

Jom kita buat kecah kat dapur! Ngeh3x…..

 

 

ikea (46)_thumb nikea (37)_thumb

Oi, daripada duk buat kecah lebih baik pergi studi!

 

 

ikea (35)_thumb

Cantik tak meja studi Nyanyah?

 

 

ikea (69)_thumb

Tapi bu…. daripada studi, stido lagi best!

 

THE END

 

Hadoi, berlebih-lebihanlah pulak SSL duk berangan kan padahal ke Ikea cuma nak cari…..

 

 

ikea (64)_thumb

ini dan…..

 

 

ikea (73)_thumb

ini je…… hahaha

 

 

 

Caucincau!

Isnin, April 02, 2012

Misi Memulihkan Akuarium Yang Terbiar

 

 

As Salam ladies,

 

Petang ini cuaca mendung. Pagi tadi pun hujan turun mencurah-curah. Namun begitu, saya tak hibernate lama-lama. Rutin tetap dilaksanakan macam biasa - bangun pagi gosok gigi cuci muka mandi. Pakai baju minum susu eh, eh ternyanyi lagu kanak-kanak pulak….anyway harap anda semua terhibur hendaknya ngeh3x!

 

Sebenarnya petang ini bukan nak cerita pasal keadaan cuaca mahupun berkongsi lirik lagu kanak-kanak tapi saya nak cerita pasal benda lain. Pasal akuarium. Di rumah SSL ada sebuah akuarium tapi dah agak lama  benda alah empat segi tersebut hidup terbiar tanpa diberi belaian kasih sayang yang sewajarnya. Hidupnya kosong. Eeee kejam lah kau SSL, tuduh pembaca di dalam hati ;P

 

 

 

aqua 004

Aquariumku yang sungguh kasihan…seekor ikan pun tak dak!

 

 

Memetik kata-kata siapa entah,  …….an aquarium needs fish  like a man needs a woman. Ya, betul. Memang tepat sekali ungkapan itu. Setiap akuarium perlukan ikan. Kalau tak dak ikan, takyahlah ada akuarium. Err….macam lelaki perlu kawin dengan perempuan. Kalau tak dak wang, takyah lah kahwin…erkk?!! Saya tokok tambah sendiri je lah. Sila abaikan.

 

 

 aqua 007

Kosong. I need fish!

 

 

Ya, tahuuuuuuuuuuu!  Mulai sekarang kami janji tak akan abaikan kamu lagi. Dengan penuh iltizam dan semangat yang berkobar-kobar misi untuk memulihkan aquarium terbiar pun bermula.

 

Lewat petang di suatu hari di hujung minggu, kami sampai ke sebuah kedai ikan yang terletak di Jalan Kuching. Nama kedai tersebut dah tak ingat sebab macam biasa, waktu tu SSL tiba-tiba diserang gejala malas berfikir.

 

 

281120112118

 

 

Anak-anak memang teruja betul tengok ikan. Masuk je kedai terus buat kecoh jerit sana ada ikan cantik, sini ada kura-kura apa semua pun jerit.

 

 

281120112124

 

281120112122 

 

281120112126

 

 

281120112130

 

 

Dipendekkan cerita, kami pon membeli beberapa ekor ikan piranha dan seekor sotong kurita untuk dibawa pulang. Eh, tak, tak… saya merepek. Kami cuma beli beberapa ikan kecik je lah serta seekor udang hahaha… kalau boleh nak beli semua jenis ikan yang ada kat situ sebab semuanya comel-comel. Kalau dapat bela di rumah bila ada masa lapang bolehlah jamu mata menatap kecomelan mereka. Bila mereka dah besar kelak bolehlah ditangkap untuk jamu selera pulak %$#^&%@  Memang kamu makcik suka betul berimaginasi yang bukan-bukan! Sumpah menjengkelkan perangai kamu tuh. Kalau anak-anak tahu……

 

Sebaik sahaja selesai berurusniaga, sambil tangan menjinjit beg plastik berisi haiwan peliharaan maka kami pon melangkah keluar dari kedai ikan tersebut  dengan penuh bergaya. Setibanya di luar kedai, dengan tidak semena-mena langkah si adik terhenti……

 

 

281120112136

meow

 

281120112137

hello

 

281120112135

Ibu, adik nak beli kucing ni jugak!

 

Isyhh nak kucing pulak. Tak boleh,  dik. Tajuk entry ni ialah misi memulihkan akuarium yang terbiar. Binatang kucing tak ada sangkut-paut, tahu. Kalau cerita pasal kucing nanti terkeluar tajuk kang kena potong markah pulak hahaha….guwau sajelah!

 

Si adik neh, kalau boleh semua haiwan yang halal dekat muka bumi ni semua dia nak angkut bawak balik jaga. Sebenarnya dah lama dia pupuk cita-cita untuk memelihara kucing tapi saya tak benarkan. Tak payah pupuk-pupuklah, dik! Petang itu, puas dia duk merayu merengek suruh beli namun rengekannya langsung tak dilayan. Percubaannya gagal. Kesian adik. Sorry, please try later hahaha…

 

Sewaktu pulang, masuk je kereta terus dia diam. Untuk mengembalikan mood cerianya itu kami adakan sesi photo shoot bajet artis  ;P

 

281120112144

senyum dik!

 

281120112142

senyum dalam paksa

 

281120112139

ok dah molek sikit

 

281120112140

say kobisssssssssss! (trademark dia)

 

 

Baiklah. Hei, lihat akuarium saya sudah kembali ceria. Mempersembahkan….

En. Lampam, En. Udang, Kak Patin, dan geng ikan kecik yang saya dah tak ingat namanya ….. diserang gejala malas berfikir lagi!

 

aqua 001     aqua 002

aqua 009    aqua 003

 

 

Tapi depa semua camera shy. Penat tahu saya mengejar-ngejar depa dengan kamera di tangan. Rasa nak aje buat aksi renang sekali dalam akuarium tuh semata-mata untuk dapatkan  gambar mereka yang paling menarik. Ah, macam poyo lah bukan SSL duk dalam akuarium?! Haisyh!

 

 

 

Caucincau!

Jumaat, Januari 20, 2012

(Cerita Pekasam) Makan, Main, Beli dan Blah

 

As Salam ladies,

 

Ini cerita hujung minggu lepas. Aikk esok dah hujung minggu, kau baru terhegeh-hegeh nak cerita hujung minggu lepas punya cerita? Ya ampun…. Liat menulis blog punya pasal, maka jadilah ia cerita pekasam. Ya, hari ini anda semua akan dihidangkan dengan pekasam. Woh, sedap banget tuh!

 

Eh, bukan pekasam yang tu lah! Hari ini SSL cuma nak buat tayangan gambar-gambar yang sudah agak lama terperam dalam draf. Terperam sampai jadi pekasam lah sudah. Tapi yang ini dikira paling baru juga, baru 5 hari diperam sebab ada lagi stok pekasam yang lebih lama dari ini tau. Entah bila lah entah akan ditayangkan untuk tatapan umum, bak kata Awie aku pun tak tahuuuuu  T.T

 

Alahai, kerap benar gejala malas berfikir melanda diri. SSL ni sebenarnya ada sedikit leceh punya perangai. Bercakap pasal leceh, marilah kita ikuti cerita pekasam di bawah… eh, tetiba….ayat entah apa-apa ni!

 

Ahad lepas sebaik sahaja mentari tengahari memunculkan diri, secara automatik perut masing-masing pun mula berpancaragam dengan alunan muzik yang berbagai ragam namun masih tetap seragam. Lantas, En. HB yang sangat empati lagi memahami itu pun memandu membawa kami ke jalan yang benar Restoran er…er…. ala lupa la pulak nama restoran ni..Dah banyak kali pergi pun still tak ingat nama, wadehelicopter betul!! See, contoh gejala orang malas berfikir. Nampak tak betapa lecehnya SSL tersebut! Ah, letak nama Restoran Kak Jah lah senang. Hmm.. ye ye sukahati mak bapak belah datuk saudara dia je letakkan nama untuk restoran orang, ceh! …saman karang! Smile with tongue out

 

 

 150120122585

pekasam masak tomyam

 

 

150120122586

kerabu sotong pekasam

 

 

150120122595

pekasam masam manis

 

 

150120122589

kailan ikan pekasam

 

 

150120122591

daging goreng pekasam

 

 

150120122597

jus epal pekasam

 

 

150120122603

….etc (tak dak idea dah nak cipta caption)

 

Biasalah, tuan-tuan dan puan-puan…..dah tajuk pun cerita pekasam, maka begitulah jadinya menu dia. Burp! Alhamdulillah. Sebaik sahaja kenyang perut, kami pun apalagi ofcos lah suka hati. Hahaha..  Selesai menjalani kewajipan makan-makan kami pun menyinggah pula ke padang permainan kanak-kanak yang letaknya cuma beberapa langkah sahaja  dari Restoran Kak Jah (bukan nama restoran sebenar). Lupa pulak nak kira berapa langkah tetapi jaraknya memang agak dekat. Sungguh tidak jauh mana pun. Pendek kata, kedudukan padang itu sangat-sangat berhampiran dengan Restoran Kak Jah (bukan nama restoran sebenar) tersebut. Saje je gatal nak explain perkara yang tak begitu penting.

 

Lantaran cuaca agak panas terik, model-model tetap cuma dibenarkan main buaian sahaja lalu mereka pun akur dalam protes.

 

150120122623

keterujaan yang sungguh menerujakan

 

 

150120122607

kegembiraan yang sungguh menggembirakan

 

 

150120122616

ketampanan yang sungguh mentampankan…erk?!

 

 

150120122613 

gelak tawa tanpa sempadan (ingat resepi je ke tanpa sempadan?)

 

 

 150120122615

hik hik hik

 

 

150120122614

hik hik hik

 

*caption main hentam saja lah labu, sila jangan ambil hati

 

Acara makan-makan sudah. Acara main-main pun sudah. Tidak lama kemudian kami beralih pula ke acara seterusnya iaitu acara berbalas pantun. Eh, gurau ajelah….. Kami ke acara shopping lah pulak he..he..he… Hei, janganlah dengki itukan  tradisi orang perempuan!

 

 

150120122641

 

Ada jualan gudang RORINE

Tempat : Lot 33-B Jalan 5/32A, Off Jalan Kepong Bt.6 1/2 KL

Tarikh : 29/12/11 – 21/1/12

Masa : 10am – 10 pm

 

Orang selalu excited jika dapat tahu ada jualan murah diadakan tidak jauh dari  rumah. Saya pun begitu juga. Tapi bukan  excited secara menyeluruh. Sebahagian darinya berasa agak gusar sebab jumlah duit di dalam tas tangan adalah sangat terhad. Jadi kami ambil keputusan pergi sekadar beli gelas untuk hadiah kahwin anak jiran kami saja. Ingat ye, SSL – beli gelas untuk hadiah saja, tau!

 

 

150120122643 150120122642150120122644 150120122648

 

Cantik dan murah-murah kasut, selipar dan beg tangan RORINE. Diskaun hingga 80% membuatkan diri saya terkasima terkaku sampai dah tak ada hati dah nak beli semua tu ha..ha…terrornya SSL mensaiko diri sendiri  T.T  Setelah berjaya membeli apa yang dihajatkan lalu saya pun sambil pejam mata memblah dari situ. Blah! Blah! Blah cepat!

 

Mahu tengok gelas yang dibeli untuk hadiah kahwin anak jiran saya tu?

 

 

rori 028

berhabuk sikit….. Harganya RM46  RM23 (1 set 6 biji gelas)

 

 

Seperti yang saya uar-uarkan dalam perenggan ke-4 tadi, En. HB saya adalah seorang suami yang sangat empati lagi memahami. Sungguh tidak diduga apabila dengan tidak disangka-sangka beliau telah sanggup menyusahkan poket sendiri untuk belikan 1 set lagi gelas jenis yang sama buat diri saya. Di samping itu, En. HB juga turut bermurah hati membelikan…..

 

 

rori 039

benda alah ni juga….single hot pot set berharga RM270 RM135.

 

 

“Aikk, tadi kata beli hadiah saja, kan?”

“Tak pe….bla…bla…bla…”

 

 

Wah, baiknya En. HB. Terharu betul. Tanpa dapat dikawal, air mata saya terkeluar sebanyak dua titik (tipu sunat je). ..hb uols pun baik juga, kan?! Baiklah, akan saya balas kebaikan beliau itu dengan sebaik-baik balasan he..he.. kemeja, nak?

 

 

Itu saja paparan buat kali ini. Sebelum melabuhkan tirai, ewah bertirai-tirai pulak kau ye…SSL ingin ucapkan Selamat Bercuti untuk semua!

 

 

Caucincau!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...