Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Khamis, April 26, 2012

Berangan Tak Hengat

 

 

As Salam ladies,

 

Maaflah kerana agak lama menyepi. Minggu ini suasana kehidupan SSL agak sendu bila seorang demi seorang anak beranak kami jatuh sakit. Minggu lepas Syifa, kini tiba giliran Along dan Nyanyah pulak mengambil tempat. Bila mereka tak sihat mood SSL pun turut swing. Semenjak hari Isnin lagi, setiap kali hendak menconteng sesuatu di dalam blog tiba-tiba mood bertukar menjadi tidak okay. Mata sekadar terkebil-kebil menghadap skrin laptop sambil hati merungut eee bosan gle lah kau neh! Rasanya skrin pun turut menyampah menghadap SSL. Disebabkan masing-masing dah bosan dan menyampah antara satu sama lain maka SSL pun buat keputusan untuk jauhkan diri buat seketika dari laptop yang bosan gle neh…. maka sebab itulah blog ini tak terblog. Ada faham? Macam pening sikitlah ayat berciri Padayappa ni huhuhu!

 

Dan hari ini, mood swingku sudah beransur hilang. SSL sudah okay sikit dah hari ni. Laptop, laptop…… kita kawan balik nak? Ngeh3x….. Maka pada petang ini, sambil uols mengunyah asam boi tu apakata marilah sama-sama kita ikuti sebuah cerita SSL yang tak semenggah mana dan berciri ‘main hentam saja’ ni! Cerita tentang aktiviti yang dilakukan oleh kami err….bila lah entah..… errr….uols tak payahlah ambil peduli sangat tentang tarikh kejadian okay cukuplah sekadar ambil tahu gitu-gitu saja. Aik? Tak faham kah? Ah, tak payahlah ambil tahu gitu-gitu, cukup sekadar baca sajalah apa yang SSL tulis ni, okay. Hadoi, masih swing lagilah rupanya SSL neh! Ntah apa-apa ntah….

 

Kebelakangan ini kami agak giat mengisi masa dengan mencari kelengkapan untuk rumah baru. Belanja-belanja jugak namun, SSL tetap dapat kekalkan bakat terpendam sebagai seorang pengurus kewangan yang bijaksana dalam menguruskan nafsu iyo la tuuu. Alah, baik ngaku cepat – bukan sebab terror kawal nafsu tapi bajet tak berapa nak ada sebenarnya sebab tulah tak dapat berbelanja dengan sewenang-wenangnya T.T

 

 

Tujuan asal  kami sebenarnya nak ke Houz Depot tapi entah macamana tetiba terbayang cermin hiasan dan aksesori bilik air Ikea yang menawan hati lalu kami termelencong ke Ikea! Nasib baiklah En. HB sporting turutkan saja ragam isterinya yang banyak cengkadak neh!

 

Sesi berangan…..

 

ikea (86)_thumb

Along, lekas kemas bilik tido!

 

 

ikea (1)_thumb

Ala ibu…..Along penatlah! Suruh Nyanyah.

 

 

ikea (3)_thumb

Eh, Nyanyah kena tolong ibu serve makanan. Amboi panjang bebeno meja makan kita ni kan…..

 

 

ikea (2)_thumb

Adoi tak laratttt …..kejap lagilah kemas bilik!

 

 

ikea (10)_thumb  ikea (13)_thumb  ikea (12)_thumb

Dah siap serve, Nyanyah cuci pinggan dan kemas rak pulak ye! Baiklah bu. Err…. ibu buat apa tu?

 

 

ikea (9)_thumb

Cuci baju ni haaaa….

 

 

ikea_thumb

Hmmm… daku bosanlah tak berbuat apa-apa!

 

 

ikea (50)_thumb

Aikk? Sape yang makan minum atas katil neh? Ni mesti angkara Nyanyah….

 

 

ikea (40)_thumb

Buk, semua bilik udah siap dikerjain! Eh, eh terspeaking Indon plak!

 

 

ikea (17)_thumb ikea (95)_thumb ikea (29)_thumb ikea (99)_thumb

Dah siap semua? Ok anak-anak! It’s play time!

 

 

ikea (33)_thumb

Ah, bosanlah main!

 

 

ikea (60)_thumb   ikea (90)_thumb    ikea (87)_thumb

Jom kita buat kecah kat dapur! Ngeh3x…..

 

 

ikea (46)_thumb nikea (37)_thumb

Oi, daripada duk buat kecah lebih baik pergi studi!

 

 

ikea (35)_thumb

Cantik tak meja studi Nyanyah?

 

 

ikea (69)_thumb

Tapi bu…. daripada studi, stido lagi best!

 

THE END

 

Hadoi, berlebih-lebihanlah pulak SSL duk berangan kan padahal ke Ikea cuma nak cari…..

 

 

ikea (64)_thumb

ini dan…..

 

 

ikea (73)_thumb

ini je…… hahaha

 

 

 

Caucincau!

Jumaat, April 20, 2012

Batuk Extreme

 

As Salam ladies,

 

Sangat kesian dekat diriku 2,3 hari ni. Diri terasa lemah dan lembik.  Beberapa hari ni saya kurang sihat tapi tak demam. Saya cuma diserang gejala batuk aje tapi bukan jenis batuk-batuk lunak manja tu. Saya diserang batuk yang sungguh extreme - hasil jangkitan dari si kecil saya yang demam tempohari. Maka sekarang rumah kitaorang tidak lagi diserikan bunyi batuk secara solo malah kali ini secara berduet pulak. Kolaborasi suara kitaorang sungguh mantap hingga membentuk bunyi batuk  yang ngeri dan paling kronik pernah dihasilkan setakat ini huhuhu….

 

Pagi tadi pun, SSL bangun tidur secara seksa.  Tekak terasa gatal serta perit yang amat al maklumlah semalam kan buat konsert duet. Nak teguk air pun derita ni. Badan sungguh tak larat sebab malam-malam macam tak berapa tidur. Kualiti tidur langsung terjejas dek diganggu bunyi yang keluar melengking-lengking keras (macam tak betul istilah neh, hentam sajalah labu)  tanpa henti hingga dada dan perut pun terkecut-kecut dibuatnya. Pendek kata, hidup saya sekarang diselubungi penderitaan saja. Alahai azab bebeno bunyinya, kan!

 

Telan ubat? Oh, SSL tak pernah menelan ubat batuk dari klinik. Memang tak mboh sebab kalau telan jugak ia bakal membuatku tidur secara mati-matian. Tak pun, pasti menyebabkan SSL buat kerja secara lalok macam drug addict. Ah, tak nak, ah. Lalu awal pagi tadi sambil terbatuk-batuk (hingga tempias sikit-sikit pada skrin) saya berusaha on kan laptop dengan harapan dapatlah bertanyakan pakcik Google kot-kot beliau ada tak petua merawat batuk tanpa penggunaan dadah.  Syukur, ada jawab beliau. Oi, sudah-sudahlah merepek tu!

 

 

Petua Merawat Batuk

 

  • Ambil setengah genggam daun pegaga dan rebus daun tersebut dengan 4 gelas air. Biarkan mendidih sehingga menjadi tinggal separuh. Tapiskan dan minum segelas, dan amalkan meminumnya 2 kali sehari. Sumber di sini.

 

 

 

 

  • Ambil 2 kuntum bunga raya dan potong halus bunga tersebut. Ambil setengah gelas air masak dan sedikit garam lalu campurkan dengan potongan bunga itu tadi. Perah dan tapiskan. Minum air tapisan 2 kali sehari. Sumber di sini.

 

 

 

  • potong bahagian atas oren. Letakkan ½ camca kecil garam di dalam oren, kemudian letakkan kembali bahagian atas yang telah dipotong itu tadi.Letakkan oren di dalam mangkuk, dan stimkan selama 10-20 minit. Setelah itu, makan kesemua isi oren tadi. Sumber di sini.

 

 

 

 

  • Makan madu dicampur minyak habbatussauda. Sumber di sini.

 

    

 

 

  • Air suam + limau nipis + madu + gula batu

 

 

 

 

  • ambil segelas air panas. Campurkan satu atau dua biji perahan air limau nipisdan empat camca besar kicap masin.

 

 

 

  • minum air rebusan epal merah. Sumber di sini.

 

 

Tak pasti nak cuba yang mana satu mungkin cuba petua pucuk pegaga tu dulu kot. Sangat-sangat  berharap biarlah saya cepat pulih. Amin.

 

 

Caucincau!

Rabu, April 18, 2012

Bukan Senang Nak Bertuah

 

 

As Salam ladies,

 

Posto! Posto! …..

 

 fmmln 013

Sampai jua akhirnya. Toce toce K Mulan! I lap U!

 

Memang best gle perasaan tiap kali dapat hadiah lalu membuka envelop dengan rakus.

 

 fmmln 016

Tattadaaaa…Wow, FM Pulau Redang!

 

Inilah hasil yang SSL menang jawab soalan eh, eh kalah sebenarnya he..he….

Walaupun jawab salah, tapi k Mulan tetap bermurah hati hadiahkan cenderamata. Baik betul k Mulan neh. Moga sis murah rezeki selalu, ya! Bukan senang nak bertuah kan. Jadi bila dah bertuah tu sudah pastilah daku gembira!

 

 

fmmln 025

Ku gembira
Ku gembira di hari ini

Gembira...
Gembira...

*Ku Gembira – Lagu tema Putera Katak TV3

 

 

Lagi sekali, TQ k Mulan. Daku sangat-sangat la sukahati neh. Winking smile


 

 

Caucincau!

Selasa, April 17, 2012

Mengapa Kau Buat Begitu?

 

As Salam ladies,

 

Saya malas nak memicit keyboard hari ini semata-mata untuk luahkan ketidak puasan hati ini tentang seseorang. Perlukah saya berterus-terang pada pihak yang berkenaan tu atau lebih baik duk diam berzikir dalam hati dan ikutkan saja karenah dia? Namun hati ini tetap terasa nak luahkan juga di sini.

 

Ini cerita pasal kontraktor yang buat kerja ubahsuai rumah baru kitaorang. Pada peringkat awal, kitaorang memang dah bersetuju dengan jumlah kos yang mereka tetapkan. Beberapa hari kemudian, SSL dan suami ambil keputusan untuk tambah lagi ruang bilik untuk diubahsuai. Sepatutnya kontraktor tu cuma perlu tambah kos ubahsuai bilik tersebut pada jumlah yang sedia ada aje. Tapi tanpa kitaorang sedar, kontraktor tu dah ubah semula jumlah kos yang sudah dipersetujui sebelum ini dan tup tup berikan jumlah keseluruhan yang baru. Selesai discuss segala, balik rumah baru tersedar akan kenaikan yang sangat kurang munasabah itu. Haiyyoh!

 

Dia ngokngek. Kitaorang pun ngokngek. Dia memang ngokngek sebab cuba memperdaya. Kitaorang pun ngokngek jugak sebab sudah terperdaya. Y.Y

 

Sesungguhnya SSL memang kurang puas hati betullah dengan taktik pihak berkenaan yang secara sulit menaikkan harga tidak mengikut quotation asal. Memang sungguh tak mulia betul punya perangai. Lepas kejadian tu, saya hubungi dia. Time saya dok sms, dok beremail tanya pasal kos sebenar ubahsuai bilik, kemain lagi alasan dia. Katanya dia bagi jumlah lamsam, tak boleh bagitahu detail sebab nak kena semak bil lah, nak kena kira balik lah dan macam-macam alasan lagilah. Dia cuma asyik duk tekan yang dia sudah bagi banyak diskaun pada kitaorang. Haiyyoh!

 

Sekarang, apa perlu kitaorang buat? Nak bertegas ke atau ikut sahaja karenah dia? Nak bertukar kontraktor sudah terlambat sebab dia dah pun mulakan kerjanya. Huhuhu …Oh, mengapa kau buat begitu? Mengapa? Tak fahamlah dengan sesetengah orang neh…dengan memperdaya orang ingat berkat ke rezeki yang kita akan dapat nanti? Orang kata, kita kalau buat kerja tak jujur memang lembab la sikit rezeki nak masuk lepas ni.

 

Argggh stressnya! Oh, Anuar Zain….. tolonglah hiburkan saya, please. Saya tengah stress neh!! Anuar Zain nyanyikanlah lagu ‘Sedetik Lebih’ sebab saya sukakan lagu tu. Anuar Zain……..? Aik?! Macamana Anuar Zain tetiba tersesat dalam entri SSL yang super serius neh? Ngokngek betul… Itu la pasal, berurusan dengan orang ngokngek, kita pun dah jadi ngokngek. Argggh, tak naklah jadi ngokngek!

 

Apa perlu kitaorang buat, ek? Buat masa sekarang SSL cuma nak lupakan buat seketika pihak yang tak berpatutan itu. Lebih baik malam nanti buat solat hajat. Mohon pada Allah agar dipermudahkan segala urusan dan moga dibukakan pintu hati orang itu agar berlaku jujur dan ikhlas dalam pekerjaan! Aminnn. Uols ada apa-apa saranan?

 

 

 

Caucincau!

 

 

Red roseSaya baru terima hadiah best dari Mulan! Wahhhh baiknya dia….TQ Mulan! Esok cerita  ;D

Khamis, April 12, 2012

Kisah Budak Demam Kemudian Kihkihkih

 

 

As Salam ladies,

 

Perjalanan hidup saya sejak kebelakangan ini dipenuhi ranjau dan duri. Ah, bombastiklah pulak bunyinya. Macam ni cerita dia sebenarnya…. dalam hati ini  ada sedikit perasaan resah kerana si kecilku kurang sihat. Beberapa hari lalu, sumpah kencang gila jantung saya dibuatnya. Bila SSL sampai bersumpah-sumpah tu, maksud dia memang terkejut sangat-sangat lah tu. Bukan tipu punya terkejut, tau. Mana tak terkejut, badan si kecik saya bergelumang dengan haba yang tersangat panas. Kelam-kabut cari termometer. 39.3C! Ya Allah, panasnya. Ada rasa nak crying. Dah lama anak beranak kami tak jatuh sakit jadi peristiwa suhu badan dia membahang secara mendadak itu cukup buat saya panik seketika dan jadi tak menentu. Rasa nak aje letakkan dia ke dalam freeze, @#$%!&?!

 

Sejurus suami pulang dari kantor (eh, bahasa apa ni?) terus bawa dia ke klinik dan  Alhamdullillah hari ni saya dah boleh menarik nafas lega sikit. Panasnya dah semakin berkurang walaupun batuk masih lagi kedengaran azab Y.Y

 

Itu ajelah nak update.

 

Apa? Apa yang kihkihkih tu? Ops terlupa pulak tajuk entri di atas. He..he.. sebenarnya sebelum masuk blog sendiri,  sempat tadi SSL menjenguk facebook buat seketika. Dah berkurun lama benda alah tu tak dijenguk. Alah, bukan wajib pon, kan. Dan terbaca perkongsian ini……

 

 

Kihkihkih. OK bai!

 

 

 

 

 

Caucincau!

Rabu, April 11, 2012

Rabu, April 04, 2012

WW : Oi, Oi, Dah Pukul 12 Malam!

 

 

 

 

noki 082

Kejap la bu……

 

 

 

 

noki 080

Adik nak main pondok-pondok neh!

 

 

 

 

Caucincau!

Isnin, April 02, 2012

Misi Memulihkan Akuarium Yang Terbiar

 

 

As Salam ladies,

 

Petang ini cuaca mendung. Pagi tadi pun hujan turun mencurah-curah. Namun begitu, saya tak hibernate lama-lama. Rutin tetap dilaksanakan macam biasa - bangun pagi gosok gigi cuci muka mandi. Pakai baju minum susu eh, eh ternyanyi lagu kanak-kanak pulak….anyway harap anda semua terhibur hendaknya ngeh3x!

 

Sebenarnya petang ini bukan nak cerita pasal keadaan cuaca mahupun berkongsi lirik lagu kanak-kanak tapi saya nak cerita pasal benda lain. Pasal akuarium. Di rumah SSL ada sebuah akuarium tapi dah agak lama  benda alah empat segi tersebut hidup terbiar tanpa diberi belaian kasih sayang yang sewajarnya. Hidupnya kosong. Eeee kejam lah kau SSL, tuduh pembaca di dalam hati ;P

 

 

 

aqua 004

Aquariumku yang sungguh kasihan…seekor ikan pun tak dak!

 

 

Memetik kata-kata siapa entah,  …….an aquarium needs fish  like a man needs a woman. Ya, betul. Memang tepat sekali ungkapan itu. Setiap akuarium perlukan ikan. Kalau tak dak ikan, takyahlah ada akuarium. Err….macam lelaki perlu kawin dengan perempuan. Kalau tak dak wang, takyah lah kahwin…erkk?!! Saya tokok tambah sendiri je lah. Sila abaikan.

 

 

 aqua 007

Kosong. I need fish!

 

 

Ya, tahuuuuuuuuuuu!  Mulai sekarang kami janji tak akan abaikan kamu lagi. Dengan penuh iltizam dan semangat yang berkobar-kobar misi untuk memulihkan aquarium terbiar pun bermula.

 

Lewat petang di suatu hari di hujung minggu, kami sampai ke sebuah kedai ikan yang terletak di Jalan Kuching. Nama kedai tersebut dah tak ingat sebab macam biasa, waktu tu SSL tiba-tiba diserang gejala malas berfikir.

 

 

281120112118

 

 

Anak-anak memang teruja betul tengok ikan. Masuk je kedai terus buat kecoh jerit sana ada ikan cantik, sini ada kura-kura apa semua pun jerit.

 

 

281120112124

 

281120112122 

 

281120112126

 

 

281120112130

 

 

Dipendekkan cerita, kami pon membeli beberapa ekor ikan piranha dan seekor sotong kurita untuk dibawa pulang. Eh, tak, tak… saya merepek. Kami cuma beli beberapa ikan kecik je lah serta seekor udang hahaha… kalau boleh nak beli semua jenis ikan yang ada kat situ sebab semuanya comel-comel. Kalau dapat bela di rumah bila ada masa lapang bolehlah jamu mata menatap kecomelan mereka. Bila mereka dah besar kelak bolehlah ditangkap untuk jamu selera pulak %$#^&%@  Memang kamu makcik suka betul berimaginasi yang bukan-bukan! Sumpah menjengkelkan perangai kamu tuh. Kalau anak-anak tahu……

 

Sebaik sahaja selesai berurusniaga, sambil tangan menjinjit beg plastik berisi haiwan peliharaan maka kami pon melangkah keluar dari kedai ikan tersebut  dengan penuh bergaya. Setibanya di luar kedai, dengan tidak semena-mena langkah si adik terhenti……

 

 

281120112136

meow

 

281120112137

hello

 

281120112135

Ibu, adik nak beli kucing ni jugak!

 

Isyhh nak kucing pulak. Tak boleh,  dik. Tajuk entry ni ialah misi memulihkan akuarium yang terbiar. Binatang kucing tak ada sangkut-paut, tahu. Kalau cerita pasal kucing nanti terkeluar tajuk kang kena potong markah pulak hahaha….guwau sajelah!

 

Si adik neh, kalau boleh semua haiwan yang halal dekat muka bumi ni semua dia nak angkut bawak balik jaga. Sebenarnya dah lama dia pupuk cita-cita untuk memelihara kucing tapi saya tak benarkan. Tak payah pupuk-pupuklah, dik! Petang itu, puas dia duk merayu merengek suruh beli namun rengekannya langsung tak dilayan. Percubaannya gagal. Kesian adik. Sorry, please try later hahaha…

 

Sewaktu pulang, masuk je kereta terus dia diam. Untuk mengembalikan mood cerianya itu kami adakan sesi photo shoot bajet artis  ;P

 

281120112144

senyum dik!

 

281120112142

senyum dalam paksa

 

281120112139

ok dah molek sikit

 

281120112140

say kobisssssssssss! (trademark dia)

 

 

Baiklah. Hei, lihat akuarium saya sudah kembali ceria. Mempersembahkan….

En. Lampam, En. Udang, Kak Patin, dan geng ikan kecik yang saya dah tak ingat namanya ….. diserang gejala malas berfikir lagi!

 

aqua 001     aqua 002

aqua 009    aqua 003

 

 

Tapi depa semua camera shy. Penat tahu saya mengejar-ngejar depa dengan kamera di tangan. Rasa nak aje buat aksi renang sekali dalam akuarium tuh semata-mata untuk dapatkan  gambar mereka yang paling menarik. Ah, macam poyo lah bukan SSL duk dalam akuarium?! Haisyh!

 

 

 

Caucincau!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...