Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Khamis, Mei 03, 2012

Resepi Bihun Hailam

 

As Salam ladies,

 

Kembali dalam segmen mari memasak bersama chef SSL! Dah lama tak buat kecah kat dapur kan jadi hari ni SSL nak kongsi dengan uols satu resepi yang sangat hebat iaitu RESEPI BIHUN HAILAM ngeh3x…malu I! Ye lahhh… I mana reti buat masakan kritikal!

 

Bahan-bahan (ikut apa yang ada kat dapur jah):-

1/2 paket bihun dicelur

sedikit isi ayam

sepaket fishball

bawang putih-diketuk

lada hitam-ditumbuk

sawi

carrot

cili merah

lada sulah

sos tiram -secukup rasa

kicap pekat manis-secukup rasa

sos tomato sikit

tepung jagung

air secukupnya

minyak untuk menumis

bawang goreng

 

 

Cara membuat kuah:-

 

food22811 208

Tumis bawang putih sehingga naik semerbak baunya. Kemudian masukkan ayam.

 

food22811 210

Masukkan fishball beserta air, biarkan mendidih.

 

food22811 212

Masukkan sos tiram, kicap, sos tomato, lada hitam, lada sulah, garam jika kurang masin, karot dan cili merah. Time ni dah terliur dah menengok fishball tu rasa nak ngap je..hehehe. Sabarrrr…belum siap lagi! 

 

 

food22811 214

Masukkan sedikit tepung jagung.

 

food22811 216

Akhir sekali masukkan sayur mayur.

 

food22811 218

Tabur sedikit bawang goreng. Siap.

 

 

Sedap weiiiii! Anak-anak lah yang kata…..ngeh3x. Oh ye, sedap dimakan dengan lada kicap juga. Selamat mencuba.

 

 

Caucincau!

30 ulasan:

eMMe berkata...

sdap! tapi kalo mee hailam pun okey kan... skrg ni dah suke makan mee lak, hehehe...leh try resepi SSL ni, tengs for da receipe Sis!

ainnoraini berkata...

nnpk pun dah tau sedap...pernah jugak buat mkn masa panas2 mmg sedapkannn

mak encik | sz berkata...

lada kicap tu sambal kicap ke kak?

Aidah berkata...

Hmmm...nampak sedap dan rakyat jelata pun kata sedap ya. Akak nak try jugaklah buat. Bihun ringan sikit dari mee kan.

sis intan berkata...

selalu makan mee hailam je...lain drp lain nih :)

norhidana berkata...

senangnyer tgk cara akak bt nih.... nk try lah nnti

So Shy Lady (SSL) berkata...

emme: akk pon mee ke bihun ke... asal bkuah mmng daku cinta

kak ain: btul, tgh brasap tu part pling best, kan kak! boleh bpeluh haha

mak encik : aaa btul tu t.syak lg (MCMN AKK BLEH TLUPA WORD SAMBAL?) hehe

Nazayiena berkata...

Sedap nampaknya bihun hailam SSL nie....

Kakzakie berkata...

Oh... tayang dulu kat kakak ye... lepas nie kakak pulak mencuba nak kecahkan dapur kakak. Harap-harap rajinlah kakak macam SSL... rasa tak tahulah boleh sama ke tak:)

So Shy Lady (SSL) berkata...

kak aidah: bihun takpe selim, mee gemuk haha!

sis intan: ubah slera plak ye sis

norhidana:akk reti buat yg mudah2 je, resepi susah malas ah

nazayiena: nk bg dah habis hehehe

Puan Kutu berkata...

sedap..hailam ni peberet sy..sy selalu gak buat.tp koteaw hailam la..:)

Acik Erna berkata...

salam ssl..kalau anak2 kata sedap tu..komfem la sedap..

Aju Mohit berkata...

sedapnya SSL, bolehla cuba nnti, bab2 masak ni mmg seronok, inilah cara nak memikat hati suami dan anak2 kan

m.u.l.a.n berkata...

takmo resipi.. nak mihun hailam tu..!!! pos ekk.. hehehee....

ieja amieja berkata...

salam ssl..
tgk pun dah terliur cam ne ni?? nak try jgk lah..tq ye resipinye..huhu

Dinas Aldi berkata...

Mintak barang sepinggan! Baru tengok gambaq tomeh bawang & ayam pun dah terbau & terlioq. Tengok sampai siap, ohhhh!

kasihredha berkata...

sedapnya...minta semangkuk

Kabutar Diesel berkata...

suka mee Hailam la SSl..bihun kure sikit hehehe

- dieyana - berkata...

adududu, sedapnye wei.... hailam2 kicap ni memang feveret (semua feveret, tolak kayu batu..;-)

Ros berkata...

Assalamualaikum SSL,

Wahhh...sedapnyaaaa...lama jugak dah kak Ros tak makan bihun Hailam ni,rasa teringin la pulak,nanti boleh la try resepi SSL ni....he.he.he...

Kasih Salina berkata...

salam jumaat..aduhai bestnya bihun hailam tu..dah la lapo ni..lom bfast lagi..

Hanis Azla berkata...

mmg dah terliur dah ni.. esok kalau rajin boleh buat.. tq kak utk resespi tu..

Eye_nee berkata...

Sedap ni beb...bahan2 pun apa yg ada kat dapur jer kan....senang sgtt dah ni..


P/S: Tq sbb menanyakan khabar akk..Akk Ok sis cuma mood menulis ke laut dlm.. nak benerang kepantai gua letih..jd gua lepak jap kat pulau cendana....

munna berkata...

sedap nampaknya.... anak2 munna asal gelap je diaorg mmg suka..sebab ingatkan kicap je

MulutPayau berkata...

perut asyik berbunyi jer tengok mihun hailam tu....teringin jugak nak buat....terima kasih brkongsi resepi..

ieda berkata...

aah nampak sedap akk
pandai akk buat
tapi kalau dlm mangkuk kecik macam tuu saya x cukup kak huhuh

Che Rosliza Che mat berkata...

boleh try nanti....mesti sedap...follow sini dear...

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..
Maaf baru berkesempatan BW. Selalunya bila saya pergi kemana2 atas urusan kerja, saya tidak bershopping, ini dah tahu Cikgu suka kumpul FM, lain Kali kemana saja saya pergi, saya akan dapatkan untuk Cikgu. InsyaAllah. :)

Maya Mayana berkata...

waa feveret yana ni kak..bak semangkuk...:)

mama aini berkata...

nak sikit bole?..he2x..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...