Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Khamis, Mei 10, 2012

Puasa

 

As Salam ladies,

 

Memandangkan hari ni cuaca panas maka amatlah sesuai untuk saya kemaskini blog. Aikkk apa kena mengena? Memang tak de kena mengena pon…guraulah….hehe gurau senda membawa bahagia. Semalam adalah hari ketujuh daku berpuasa. Kena ganti lekas-lekas sebab tak lama lagi kan bulan-bulan barakah akan muncul. Makanya, lepas ni eloklah mengerjakan puasa sunat pulak. Jangan lupa ya SSL tarikh-tarikh di bawah:-

 

1. Puasa sunat tiap hari Isnin dan Khamis (kalendar Hijriah/Masihi).

 

2. Puasa Tiga Hari Setiap Bulan (Tanggal 13,14,15 di kalendar Hijriah)
- 8, 9, 10 Disember 2011/Muharram 1433 H
- 7, 8, 9 Januari 2012/Safar 1433 H
- 5, 6, 7 Februari 2012/Rabi’ul Awwal 1433 H
- 6, 7, 8 Mac 2012/Rabi’ul Akhir 1433 H
- 5, 6, 7 April 2012/Jamadil Awwal 1433 H
- 4, 5, 6 Mei 2012/Jamadil Akhir 1433 H
- 3, 4, 5(Nisfu Syaaban) Jun 2012/Rejab 1433 H
- 3, 4, 5 Julai 2012/Sya’ban 1433 H
- Puasa (wajib) Ramadhan 1433 H – 20 Julai – 18 Ogos 2012
- 31 Ogos, 1, 2 September 2012/Syawal 1433 H
- 29, 30 September, 1 Oktober 2012/Zulkaedah 1433 H
- 29, 30, 31 Oktober 2012/Zulhijjah 1433 H. ***29 Oktober = hari terakhir Tasyriq, tidak boleh berpuasa***

 

3. Puasa Sepertiga Bulan – Yakni di bulan Zulhijjah (antara 17 September – 16 Oktober 2012).
Puasa pada 9 Zulhijjah (Arafah) bagi selain orang yang melaksanakan haji. Tanggal 25 Oktober 2012.
Puasa dilakuan 17 September – 16 Oktober 2012, terputus dengan Aidul Adha dan hari Tasyrik, dilanjutkan lagi pada 30 & 31 Oktober 2012.

Tidak boleh berpuasa :
Hari Aidil Adha – 10 Zulhijjah / 26 Oktober 2012.
Hari Tasyriq 11,12,13 Zulhijjah / 27, 28, 29 Oktober 2012.

 

4. Puasa Bulan Muharram – ‘Asyura’ selama 3 hari – 9, 10, 11 Muharram (4, 5, 6 Disember 2011).
Sangat dianjurkan tarikh 9 dan 10 (Tasu’a dan ‘Asyura). Boleh juga dilakukan tarikh 10 dan 11.

 

5. Puasa pada sebahagian bulan Sya’ban
Antara 21 Jun – 19 Julai 2012.

 

6. Puasa pada bulan Syawal – 6 hari
Tidak diperkenankan puasa pada 1 Syawal (19 Ogos 2012)
Antara 20 Ogos – 16 September 2012.

 

7. Puasa Daud – berpuasa selang seli
Berpuasa satu hari lalu berbuka satu hari. *kecuali hari2 yang dilarang berpuasa*

 

sumber: Blog Tausyiah275

 

 

Semalam SSL masak simple jah. Eceh, selama ni mana la pernah masak benda-benda leceh lagipon. Malas lah nak masak nasi sebab nasi ayam menu berbuka hari sebelumnya pun masih lagi berlambak dalam periuk, aduhhh sadisnya…. sungguh mengundang tangis dalam hati bila ada anak yang sangat cerewet bab-bab makan neh. Eh, eh mengumpat anak pulak padahal mereka tak berdosa! Nasib baiklah hari ni daku tak puasa ngeh3x….

 

 

     kt 025

Semalam berbuka dengan Char Kuay Teow Penang. Resepi di sini

 

 

Masa duk sibuk-sibuk masak, datanglah si budak cerewet….

“Ibu masak apa?”

“Kuay teow. Along nak?”

“Boleh jugak tapi Along punya tak nak bawang, tak nak kicap, tak nak sayur, tak nak cili, tak nak udang dan sotong!”

“Camner tuh???!!! Hmmmm…..”

 


 

kteow

OK siap!!!

 

 

Amacam? Zalim tak? Alah. Cakap saja. Ngeh3x…..

 

 

 

Caucincau!

24 ulasan:

kasihibu berkata...

hehehe..celur lepas tu hidang ;p

qemaishak berkata...

hihi semua xnak pening gak kan..gambar ckt amat lah mengoda..

munna berkata...

munna pun ada 3 hari lagi yg tak berganti..... aduhai sedap tgk char kuay teow yg complete tu

KhaiRin : anies berkata...

tahniah la kak sy ni tggl 3 hari nah bla la nk gantinya

Kakzakie berkata...

Banyak hari terpilih utk puasa. Pilihlah saja bila berkehendak kan..

Agak-agak ada tak ibu yg bagi anak makan kweteow putih macam tu aje SSL hahaha...

- dieyana - berkata...

dieyana ada satu hr je lagi..huhuhuu... (hok satu hr ni la payah benar nak start..hehhe)

dieyana mmng suka kuetiaw, goreng/ladna/kuetiaw celup...adududud

cerewet mkn, mcm anak2 dieyana juga..hihkhik

mak encik | SZ berkata...

haahahaa...
sabo je la along ni ..
sibbaik kiut/hensem...
kekeke (komen tak bernas ye?)

Kabutar Diesel berkata...

hahaha sene masak citarasa along ni

kasihredha berkata...

selamat berpuasa dan berbuka
menu berbuka itu sgguh sedap

Acik Erna berkata...

salam SSL..mencabar jugak rasanya puasa masa panas ni..kalau dok rumah je tak pe kan..he he.
insyaallah akan cuba buat puasa sunat tu..

ieja amieja berkata...

cuti ada 9 hari, 4 ari dah lps tinggal lagi 5 hari lg..tunggu rejab @ sya'ban sekali..huhu..
kue tiaw tu menggoda betul lah..

MulutPayau berkata...

puasa gnti dah habis...tapi trpksa pulak temankan anak yg tak hbis lagi ganti....

Cik FaRiZaM berkata...

sedap nye char kuew teow.....terliur sebentar :D

norhidana berkata...

tq utk info tu kak....

Kamalia berkata...

hahaha..tak zalim la kak..dah dia mntak tanka itu..tak nak ini..bagi mcm tu lagi ok kot..hehe

m.u.l.a.n berkata...

meleleh tengok charkuetiaw tu...

Deru Ombak berkata...

Assalamualsikum SSL..

Nak puasa marathon ke?

Hah! Senang sungguh bela Along ni..

Kasih Salina berkata...

bagus ssl dah ganti puasa awal2..nanti tak kelam kabut kan..memang betul la ank2 cerewet sangat makan tp kalo bagi junk food cepat je diorang kata nak..sabar je lah dgn kerenah ank2 kita yg masih kecil..

Eye_nee berkata...

ni lah anak2 geram jer nengok depa semua ni....ni tak mau itu tak mau..ingat mak ni bibik...tp lepas tu buat jugak...hehehe....

kakcik berkata...

Alhamdulillah, kakcik dah selesai ganti puasa yang tertinggal tahun lepas. Tapi bila fikir balik, banyak lagi rasanya puasa 'zaman belum insaf' dulu belum diganti. :(

anisalya berkata...

rasa macam nak puasa je bulan rejab nanti. pernah puasa sama dgn husben dulu. nak buat la tahun ni insyaAllah.

Sharidawati Shahrudin berkata...

ok sha masih ada hari yg belum diganti.. aduhaiiiii

whitecappuccino berkata...

suker kue teow!!

mama aini berkata...

ehem..lama mama tak makan char kuay teow..he2x..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...