Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Rabu, Februari 01, 2012

Dulu Hot Sekarang Suam-suam Kuku

 
As Salam ladies,
 
*Embekkkkkk! Embekkkkkk! Alahai lamanya saya berhibernasi….hingga bertukar menjadi seekor kambing? Oh, bukan begitu.
*I ‘m back!
 
Oklah tanpa melengah-lengahkan masa, mari kita dengar ini satu cerita. Eh, ternyanyi lagu Anita Sarawak la pulak haisyh! Pada suatu hari, saya dan anak bongsu saya berjalan-jalan di Jusco. Kalau nak tahu, saya ni memang kaki Jusco. Sebut betul-betul, kaki Jusco…. bukan kaki disco tau! Tujuan utamanya ialah hendak mencari liquid foundation sementelah isi botol lama sudah hampir menuju ke titisan yang terakhir. Saya menuju ke Guardian. Ketika sedang mengusya produk yang dikehendaki di rak Maybelline, secara tak sengaja saya telah tercuri dengar perbualan dua orang wanita yang sedang leka mencuba lipstik di sebelah. Adat perempuan, kalau bersembang tak sah tak sentuh bab mekap, beg tangan, kasut dan seumpamanya. Tapi cerita mereka berdua ini lain sedikit bunyinya walaupun hal kasut, beg tangan dan mekap tetap disebut.
 
Kata salah seorang dari mereka, semasa zaman cemerlang, gemilang dan terbilang dahulu pantang dia kalau pakai barangan tak ada brand. Amboih, kemain! Otak saya mula berprasangka. Mungkin kasut dan beg tangan dia paling tidak Prada, Ferragamo atau Gucci, pewangi jenama CK atau Chanel 5 sementara set rawatan muka jenama SKII kot. Dengan tak sengaja saya terus memasang telinga lagi. Tak sengaja lah sangattttt! Ngeh3x….
 
Tapi kata wanita itu lagi sekarang ni sejak dah kahwin, dia dah tak berselera dah nak pakai macam dulu-dulu. Aikk, apa kes pulak? Katanya, sekarang ni pakai lipstik harga RM12 pun dia tak kisah, asal nama pakai! Tambahnya lagi, baju pula kalau dulu pantang yang berharga bawah RM200, sekarang harga bawah RM50 pun jadi, asal OK! Dulu beli barang-barang mesti di kompleks-kompleks ternama, sekarang terserempak di pasar malam pun tak apa, asal murah!
 
Tiba-tiba saya terkedu. Otak mula berfikir. Eh, tang membeli barangan murahan…..lebih kurang macam cerita aku aje neh?! Hihi….
 
Mengapa kita berubah?
 
Hmmm… perasan tak kebanyakan wanita selepas berumahtangga akan mengalami perubahan penampilan yang agak ketara? Saya pun tidak terkecuali. Dulu hot sekarang suam-suam kuku. Cehhhh bajet hot la sangattt…dow. Apa, adakah zaman cemerlang, gemilang dan terbilang seseorang wanita itu sudah berakhir apabila dia mengambil keputusan untuk berumahtangga? Mengapa boleh jadi begitu? Apakah sesudah kahwin wanita tak perlu lagi bergaya seperti anak dara? Kalau ya, apa sebabnya? Apakah kerana sudah tiada sesiapa lagi yang hendak digoda? Maklumlah, sudah ada suami. Yang dikejar sudah dapat, tak perlu lagi nak jaga mekap segala.
 
Ya, saya pasti ramai yang tahu kenapa wanita berubah penampilan setelah berumahtangga, bukan? Tak ada sebab lain melainkan sebab keluarga. Ya, sebab keluargalah ramai wanita sekarang ni sudah tidak hot lagi. Bagi kaum wanita apabila sudah berumahtangga, keluarga adalah no.1. Keluarga adalah priority dalam berbelanja. Bukan tak teringin bergaya dengan barang-barangan mahal dan berjenama macam dulu tapi tiap kali nak beli, mesti teringat lebih baik duit yang ada itu dihabiskan untuk belanja keluarga. Betul tak?
 
Misal kata, harga sebuah beg tangan Bonia yang berharga RM400. Bandingkan dengan wang sebanyak itu, berapa pasang baju anak-anak yang boleh dibeli? Setiap kali hendak membeli keperluan diri sendiri pasti persoalan yang sama menjelma dalam kotak fikiran. Akhirnya yang dibeli adalah seluar baju anak-anak, sehelai dua kemeja suami dan kalau ada baki baru beli sehelai dua baju untuk diri sendiri. Yang branded tetap juga tidak dibeli. Betul tak? Betul tak?
 
 

 
Caucincau!


























32 ulasan:

mak encik | SZ berkata...

betulllll sangatttt kak!
rasa cam bersalah plak beli barang sendiri yang mahal2 tapi tak beli utk anak2 (dan suami kadang2 :p) ... tutup citer akhirnya mmg tak terbeli2 la barang kita sendiri ... tapi sesekali naik "syeikh" gak...muahahahaha

qemaishak berkata...

Betul tu, nak beli baju mahal pk dua tiga kali tapi kalau beli baju anak @ hubby mahal xpk pun hehe

ajumohit berkata...

hehhehe betul tu kak, sejak anak2 skola maknya jimat sebaik mungkin, takpe lagipon berjimat itukan amalan mulia lagi berpahala hahahhahaha

Salina@IbuAqil berkata...

Kita bnyk dahulukan keluarga terutama anak2 dr diri sendiri kan?! ;)

MULAN berkata...

tunggu duit poket kumpul sendiri (masuk kutu) baru belanja tak hengat doniya...!!! haahaa.. tak rasa bersalah masa tu..

MULAN berkata...

kalo kumpol lebihan duit belanja dapur (masuk kutu sikit2), boleh la spend sampai tak hengat doniya bila dapa kutu tu.. hahaa, tak rasa bersalah sangat... hak kita..

hanis azla berkata...

betullah kak.. saya pun gitu.. utk diri sendiri selalu kedekut.. tp utk suami dan anak2 selalu tak berkira2.. tp bab penampilan tu masih ambil berat lagi.. wp dah tak guna produk mahal dan berjenama.. skrg bedak guna silky white, lipstick avon, pencuci muka safi aje.. klu dulu tak boleh tidak nak clinique jugak..

Kamalia berkata...

haha..betul tu..tapi,sy memang dari dulu tak bermekap cuma beli barang branded tu memamng harus..
dah kawin ni memang tak boleh ikut nafsu sgt.kalau boleh memang nak beli tapi bila pikirkan duit tu boleh dibuat mcm2..:p

munna berkata...

betul kak...tapi ada juga yg terlebih2 bila dah kahwin ni...tapi tetap pentingkan anak2 dulu

♥MAMASYAZA♥ berkata...

setuju sgt. untuk diri sendiri tu tak kisah sgt. tapi untuk anak2 tu penting sgt. akak pakai jenama avon aje utk sumer brg makeup dah nama pun dealer avon...hahahahahha

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

aih..samalah dgn sy..dulu bajekk hot ala dian satro..kalau beli brgn kecantikan wajah 2-3 ratus selamba jerrr..


tp skang sobs..nk beli pencuci muka sebotol rm20 pon pikir 3-4 ratus kali

Nur-nba berkata...

Kena utamakan yang penting dahulu.. Jangan membeli mengikut nafsu, belilah ikut keperluan dan kemampuan.

Acik Erna berkata...

Assalam SSL.kalau sebut oasal bergaya..acik lebih menjaga penampilan selepas berkawin..tapi bukan la dengan barangan berjenama..sebab memang dari anak dara lagi..acik tak beli yang berjenama..acik beli ikut kemampuan.

Fabulous Me berkata...

Tauladan utk saya dimasa akan dtg, insyaALLAH.

ieda berkata...

kena faham keadaan suami .. jika suami mampu , alhamdulillah sambil2 ingatkan tentang pembaziran .. bagi si isteri berhias seadanya utk suami bukan utk tatapan di luar sana ..
semoga kehidupan kita sentiasa mendapat keberkatan dari allah yg maha esa .. ;)

Puan Kutu berkata...

setuju sgt.bkn sekadar suri rumah,yg bekerja nie pun utamakan keluarga dulu...dh takde nak fikir diri sendiri.baju pun tak bertukar..:)

eMMe berkata...

agaknya nnt cam tu jugak la kot... bile dah ade anak2...cut cose utk diri sendiri, anak-anak diutamakan...

Aidah berkata...

Memang betul pun. Mak ni berkorban apa saja untuk anak2 dan suami. Macam akak ni yang tak bekerja memang harap suami je lah. Kalau ada, adalah. Kalau tak de, faham2 ajelah sebab bajet anak2 lebih utama, kan.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ai tetap rasa diri ni howt even mcm suam2 air dah ngeeee
dressing still sama cuma lebey sopan kot
just bab beli handbag tue tepat sekali...pikiq bend alagi pening nka beli dari seketul handbag ...ai maybe x terasa sgt sebab anak baru sorang if ramai terasa kot ngeeee

cheqna berkata...

anak2 diutamakan...=)

ilovekampungku berkata...

time bujang, pakai rembat je ape yg ader...bz memanjang....pas kawen.. laki pulak ajar pakai yg berjenama...agaknyer asal dari kampung..jiwa pun kampung...x tahan lama...tetap cari yang murah sebab pikir anak-anak and familiy...

Eye_nee berkata...

hakak ko ni shy dari anak dara dulu pun tak bergaya brg berjenama...kalau sesekali dapat memebeli henbeg yg mahal..umak ai....henbag tetiba jd tedybear siap bawak tido...dah kawin lagi lah..selalu terabai keperluan sendiri anak2 didahulukan...

Deru Ombak berkata...

Salam SSL..
Hebat moral cerita ni.. Suami2 diluar sana jgn lupa ambil iktibar.. :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

ye betul..ila setuju pada entry ne..kalau isteri tak bekerja pun suami patut belikan barang2 yg patut utk isteri berhias..jangan tau komplen je

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

ye betul..ila setuju pada entry ne..kalau isteri tak bekerja pun suami patut belikan barang2 yg patut utk isteri berhias..jangan tau komplen je

Bui Junaidi berkata...

SETUJU SANGAT..KALAU DULU BELI BAJU IKUT SEDAP RASA JER..BILA DH ADA ANAK..BELI UNTUK ANAK2 DULU..KALAU ADER LEBIH BARU BELI UTK DIRI SENDIRI..*_*

~izan~ berkata...

betul akak kata, suami perlu jugak amik peranan yer kak utk mencantikkan isteri sbb bkn utk org lain,utk dia tgk jugak hari2 dan spjg hayat beliau..insyaAllah..

Dinas Aldi berkata...

Akak setuju sebab bila seorang wanita tu dah jadi ibu, prioriti dia ialah keperluan anak2, itu lagi penting.

Tapi akak masih hot lagi sebab belum kawin, kahkahkah! Part belum kawin tu memang betul tapi part hot tu sila terima sambil pejam sebelah mata :D

anisalya berkata...

betul tu. tp sy mmg drpd dulu tak adanya brg branded. semuanya ok je pd sy kalau sy suka. mmg jrg la ada bj mahal lbh drpd RM50 tu kecuali org belikan. husben sy pulak berbeza dgn sy. skg ni kalau sy lebihkan anak2 dia mst tny utk sy apa yg sy beli? erk... tak ada! hehehe... kalau ada pun biskut je.

mama aini berkata...

ehem..semuga somi2 yg membaca entry ni akan membuat sesuatu buat isteri mereka..he2x..memang wanita banyak berkorban utk ank2 & somi.. :)

- dieyana - berkata...

yup, dieyana setuju dgn ssl. nak beli brg hok mahal2, pikir panjang, berbulan2, tok beli pah sudoh! ada hok lebih penting lagi nk beli... dulu tk kawin, hot, skang kalu buleh nk hot juga, w.pun tk se hot zmn 2 dulu...hikhihk...

Bitt (double IS) berkata...

hi salam singgah...

suka entry ni :) dtg dari blog cheqna :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...