Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Khamis, September 22, 2011

Membunuh Isteri Menikmati Pencen Lantas Mengecapi Nikmat Kehidupan Betul Ka???

 

Salam ladies,

 

Kira-kira 1 minggu yang lalu saya telah diberikan satu kes untuk siasatan berkaitan kes bunuh, lebih tragis kes bunuh itu melibatkan si suami yang membunuh isterinya sendiri. Ya siasatan kami cukup berbeza dari siasatan pihak berkuasa lain, kenapa ianya berbeza??? Kerana kami bukan untuk menghukum bahkan kami siasat dan melengkapkan beberapa dokumen untuk "membantu pembunuh itu merima apa yang seharusnya beliau terima mengikut peruntukan Akta kami." Membantu pembunuh??? Alangkah kejam sekali!Ya sekali imbas begitulah...


Untuk itu seawal jam 9 pagi saya dan seorang rakan setugas telah berada di penjara Kluang untuk sesi temuduga pesalah kes bunuh tersebut, macam biasa bilamana masuk ke kawasan penjara telefon bimbit dan kemera terpaksa ditinggalkan, maka tak dapat la saya merakam sesuatu untuk kenang-kenangan saya di kemudian hari.


Sebenarnya sebelum berjumpa si pembunuh ini saya sebenar-benarnya amat berat hati dan tidak sanggup untuk menolongnya atas kapasiti peribadi! Untuk apa saya perlu membantu pembunuh!!!! Ya pada hari itu saya berpeluang bertanyakan macam-macam persoalan yang terbuku dihati..pasai pe sesuka hati dia membunuh isterinya??? Mangkuk hayun punyer orang..lu gila ka? Kalu ikutkan lantak ko la brooo..lu bukan manusia ..lu kejam!!! Ramai kawan-kawan saya katakan pada saya jika mereka la..mereka takkan bantu penjenayah semacam ini! Apa nak buat itu hak pembunuh..ya walaupun beliau pembunuh namun bukan semua haknya kita nak nafikan dari sudut perundangan! Itu jelas bro.


Sebaik sahaja masuk pintu utama penjara saya diiring ke penjara lelaki, di situ kawalan ketat dilakukan..nak masuk kedalam penjara utama pintunya macam buka pintu gua dalam cerita Ali Baba, punya la besar pintunya..setelah mendaftar masuk saya diiringi Unit Keselamatan penjara(UKP) ke sel tempat perjumpaan hmmm seingat aku satu bilik khas,peguam pun jumpa kat situlah.


Tak lama kemudian UKP yang mengiringi saya membawa si pembunuh tersebut..hmm sekali tengok banduan ni biasa sahaja, badanya kurus je, nampak baik..kecil aje pelbagai perkara terlintas dihati, bilamana dah ada di depan mata pelbagai soalan saya tanya..tak perlulah dijelaskan apa yang ditanya..ianya sulit kan beb! Namun tak dinafikan saya agak kecewa dengan beliau..walaupun saya faham beliau mempunyai masalah rumahtangga namun jalan membunuh bukan penyelesaiaan terbaik..itulah kata-kata saya padanya.


Agak panjang lebar saya menemubual beliau sambil ditemani rakan setugas dan Unit keselamatan penjara yang langsung tidak meninggalkan kami sendirian.


Saya katakan padanya di Malaysia ini kamu adalah insan yang bernasib baik!!! Cukup bernasib baik!!! Sudahlah kamu membunuh isteri kamu, kamu pulak disabitkan dengan kesalahan membunuh tanpa niat..hukuman cuma 16 tahun..dan apa yang lagi yang lebih menggembirakan sebaik kamu dibebaskan kamu akan menjadi OKB (orang kaya baru)Saya bagitahu beliau..dalam peruntukan Akta Keselamatan Sosial Perkerja 1969(AKSP 1969) kamu layak mendapat pencen..dengar baik-baik kamu layak mendapat pencen penakat dari kematian isteri kamu yang kamu dengan tangan sendiri telah membunuh isteri kamu!!! Kamu faham tak! Ya..beliau telah lama menjalani hukuman penjara atas kesalahan membunuh tanpa niat..beliau dijatuhi hukuman cuma 16 tahun..2015 bebas la beliau. InsyAllah beliau akan dapat berjumpa saya di luar nanti..jika itu yang beliau mahu!

 

 

Dalam kes ini,beliau walaupun penjenayah, pembunuh isterinya sendiri(tanpa niat)namun disebabkan isterinya adalah PENCARUM PERKESO maka kematian isterinya itu menyebabkan sang suami pembunuh isterinya itu tadi secara automatik layak menerima pencen penakat dari kematian isterinya dan pencen penakat adalah pencen seumur hidup yang akan dinikmati beliau..hebat hebat..namun itu adalah undang-undang dan itu adalah haknya!! Apa nak buat!


Bila sahaja dapat tahu beliau akan mendapat pencen penakat dan tunggakan pencen penakat wahhh bukan main gembira lagi..macam durian runtuh..duit tersepak beb! Ya walau kita geram benci menyampah dan berat hati namun HAK dan undang-undang perlu dijalankan.

Saya sempat bergurau dengannya..lepas ni lu kaya la brooo..bebas penjara 2015 lu dah de puluhan ribu..lu dah leh kahwin baru la..lu dah leh beli kereta besar..lu boleh buat bisnes broo..but jangan ulangi kesilapan bodoh kamu yang dulu!


Saya tanya pasai pa dia dihukum bunuh tanpa niat (seksyen 304 kanun keseksaan), dia jawab dia mabuk itu malam baru balik karoeke maaa..dia kata isterinya curang...hmmm bab rumahtangga..saya tanya macam mana cara lu bunuh lu punya isteri? Dia cakap wa cekik dia....mati looooooo.


Saya sempat memberi nasihat pada beliau..ya itu kesilapan lampaunya..harap sangat ia tak akan diulangi. Ini kali kedua saya ditugaskan ke penjara..kali pertama dulu di penjara Simpang Rengam juga kes sadis seorang bapa merogol anaknya..bermasalah dengan isterinya namun bila isterinya meninggal dunia akibat nahas dalam perjanan ke tempat kerja dan isteri diklasifikasikan sebagai kes bencana kerja beliau banduan ini juga menerima pencen Faedah Orang Tangunggan (FOT)seumur hidupnya ..kejam bukan!!!!!

Namun itu juga adalah haknya yang telah termaktub di dalam Akta..ya hukuman tetap hukuman..kesalahan beliau terhukum dek undang-undang jenayah yang sedia ada, namun pada masa yang sama haknya di sisi perundangan kami tidak harus dinafikan.


Ianya cukup mudah untuk difahami..jika isteri meninggal dan layak menerima pencen penakat atau FOT maka warisnya sudah tentu sang suami..dan anak-anak yang belum mencapai 21 tahun,begitu juga sebaliknya! Jelas dan amat jelas bukan? Langsung tiada kompromi walaupun kematian itu melibatkan pasangan membunuh pasangan!

Nanti la bila ada masa dan kelapangan saya akan huraikan bab dan persolan ini.Namun apa yang saya harapkan kes sebegini tidak menjadi trend..jangan hancurkan institusi kekeluargaan kita..setiap masalah ada jalan penyelesainya.


Akhir pertemuan saya dengan banduan kes membunuh(bunuh tanpa niat)saya sempat pesan padanya..you amat bernasib baik..you tak dihukum seksyen 302..you selamat..you keluar penjara you kaya..namun you ingat la jangan sesekali ulangi perbutan sebegini lagi..tak seumur hidup kamu, kamu sentiasa bernasib baik..gunalah duit pencen ini untuk memulakan hidup baru..ada masa jika saya masih di sini maka berkunjung la ke pejabat dan cari saya jika perlu khidmat nasihat!


 

Sumber : Saya kopipes dari blog Kabutar Diesel…..what say U?

 

 

Caucincau!

19 ulasan:

Ati Masrif berkata...

uhhhh....

bennnnciiiiii....

ajumohit berkata...

Klu umurnya pjg dia kaya, yg pasti byk hukuman perlu diperbaiki, klu Ada hudud mcmanalah agaknya

ieda berkata...

hermmm susah nak cakap pasal percaturan dlm hidup nie :)

WuMing berkata...

Sapatutnya wang tu serah pada ibu dan bapa dia...

Buat apa nak bagi dia... Tanpa atau berserta dengan niat..

Orang tu dah mati... Mak bapak mana boleh terima...

Ini pendapat peribadi laa....

ainnoraini berkata...

tak tau nak komen ape...
untung banyak la yg dpt duit tu...

Hanis Azla berkata...

bila sudah hak dia, mmmg kita tak boleh nak ckp apa kan..

Cik SHiNJU berkata...

Undang2 kat dunia boleh digubal semula...
Agak tidak adil di situ...sepatutnya ade pengecualian jika si mati dibunuh oleh pewaris sendiri...

Juwita Jamaludin berkata...

mcm2 dunia ni kan.. thanks singgah blog saya saya guna nikon d3100..

Dinas Aldi berkata...

Geram la haih baca ni :(

Kabutar Diesel berkata...

Thanks mis so shy lady..sama2 kita berkongsi maklumat :)

Ekin berkata...

Salam sis shy shy lady..thanks jadi reader belog Cik Teng..salam perkenalan..=)

Diana @ bilakukatacinta berkata...

sis..entah kenapa...semakin merasakan undang2 manusia tidak adil -pembunuh mendapat manfaat dari pembunuhan..??''

saya pernah terbaca - tak tahu betul atau tak..9BETULKAN SAYA JIKA SILAP)

jika seorang anak membunuh ibu/darah dagingnya sendiri..maka terputus ikatan. Yakni..dia tak berhak mendapat bahagian harta/ atau paa sahaja yang layak bagi seorang anak/ahli keluarga...

Sz berkata...

errkkk..
ngeri..

baca karangan akak SSL lagi best la...

Maya Mayana berkata...

hmm kejam tapi dh termaktub dlm law..hmmm

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

undang-undang dunia ciptaan manusia mestilah x adil..kalau dalam islam bunuh org kena qisas..barulah x jd mcm citer kat atas ni kan..

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

mmm...mmg kejam..& X adil..

zati embong berkata...

undang-undang Allah itu yg harus di laksanakan O.o

Run Away berkata...

jaat...benci tul...kejam2...

pena rozie berkata...

Atas dunia akhirat nanti...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...