Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Isnin, Julai 04, 2011

Mana Ada Perempuan Membebel

Salam ladies,

 

Hari ini mari kita bersembang-sembang kosong, jom? Saya terfikir topik perempuan membebel. Uols suka membebel tak? Hihihi…. Haisyh….mana ada perempuan membebel. Kan? Kan?

Saya rasa tak wajarlah label perempuan membebel sebab perempuan sebenarnya bukan membebel tapi menegur. Menegur tu tandanya sayang, tau. Cuba kita ambil contoh mak-mak, itu ini dia tegur..sebab apa? Sebab sayang.

“ Baju kotor letak dalam bakul, ingat ibu ni lori Alam Flora ke nak kutip baju bersepah.”

“Gosok gigi, berapa kali nak cakap prok prek prok…”

“Lepas main, kemas balik menan tu bla bli blu..”

“Nampak sampah ada pulak kuis pakai kaki, cuba tolong kutip dan buang..bla bli blu”

Kalau anak-anak tetap juga buat aktiviti kecah, sekali dua kali patploh kali, jadi tongkang pecah lah rumah jawabnya. Pengsan mak! Nak tak nak memang perempuan terpaksa menegur tambah-tambah pada yang jenis jenuh duk bercakap berbuih mulut tapi masih tak reti-reti lagi maka lagi panjanglah ceritanya.

Kalau nak harap kaum bapak, jarang sekali bapak-bapak yang buat macam tu. Semua serah kat mak, sampai selalulah kan kita dengar, baik lelaki, baik perempuan cakap bapak dia orang tak ambil peduli hal dia orang, bulat-bulat semuanya serah kat mak.

Tapi memang lumrah  pun, perempuan kalau nak terangkan sesuatu, suka memberi maklumat berjela-jela. Jadi terang benderang ni semua memang aktiviti perempuan sebab tu kebanyakan cikgu terdiri daripada orang perempuan. Maka itu, makin menyerlah lah lagi fakta perempuan sinonim dengan bercakap off track yang kalau hati tak puas tak akan diam punya.

Kalau dengan suami pulak, kadang-kadang isteri terpaksa menegur.

“Abang….. kan saya dah cakap banyak kali bla bli blu…”

 

 

Alahai, encik-encik suami….kalau semua baik-baik saja isteri akan diam tapi kalau ada yang tak kena, isteri memang kena tegur...bukannya untuk apa, bukan kerana siapa, untuk kebaikan bersama juga. Betul! Memang macam tulah wanita, naluri kewanitaan dan keibuan tetap tebal, yang dah berumah tangga, sayang suami, sayang anak; yang berteman, sayang teman lelaki.

Lagi pun sunyilah hidup kalau perempuan diam, kan. Jangan sampai tahap buatlah apa pun, katalah apa saja, perempuan diam je, uk tidak, ek tidak. Satu, mungkin sebab malas nak panjang cerita, malas nak gaduh-gaduh. Kalau sebab ni, tak apa lagi..tapi kalau sampai tahap senyap sebab dah tak kuasa, tahap `ada aku kisah’...haaaa...ni bahaya ni. Jadi lelaki, cubalah bersikap empati.

Cuba kita hayati kisah di bawah ni:-

Ada seorang pemuda datang rumah Khalifah Umar Al-Khattab untuk mengadu masalah isteri kuat berleter hinggakan mereka selalu bergaduh. Sebaik sahaja tiba di rumah Saidina Umar, si suami terdengar isteri Saidina Umar sedang membebel di dalam rumah. Tetapi tidak terdengar pula suara Saidina Umar membalas. Mendapati isteri Saidina Umar pun begitu, si suami tadi tidak jadi hendak mengadukan hal isterinya. Katanya dalam hati, kalau isteri Khalifah pun begitu, apatah lagi isteriku.

Ketika dia berpaling hendak pergi, tiba-tiba Saidina Umar memanggilnya dan bertanya, “Apa hajat kamu datang ke mari?”

Si suami tadi menjawab, "Aku datang hendak mengadu hal isteri aku, tapi aku lihat isterimu pun berkelakuan demikian terhadapmu.”

Saidina Umar tersenyum lalu berkata, “Tidak patut kalau aku tidak sabar dengan kerenahnya. Bukankah dia telah memasak makanan untukku, membasuh pakaianku, menjaga anak-anakku dan dia tempat aku mendapat hajatku? Sabarlah, sesungguhnya keadaannya itu tidak lama (nanti akan baik sendiri).”

Jadi buat para suami sekalian, seandainya tidak mahu isteri anda bertukar jadi DJ Hot.fm, bercakap tanpa henti hingga tiada ruang untuk iklan maka cuba-cubalah perbaiki keadaan. Jadilah a good listener, mendengar dengan teliti apa yang isterimu cakap dan bukan masuk telinga kiri keluar telinga kanan; sebab cara mendengar begitulah yang biasanya mendorong kaum perempuan berasa tidak puas hati dan tidak akan diam.

Alangkah cairnya hati seorang perempuan andai mendapat lelaki yang memahami. Yang kalau kita nak bercerita, dia serius mendengar, bila diajak berbincang, buah pendapatnya bernas, masuk akal; kalau sedih, dia pandai menceriakan, kalau marah, dia pandai meredakan; bila merajuk, dia laju memujuk. Lagi best, tanpa perlu berkata-kata, tak payah bercerita, tanpa perlu buat muka, tarik muncung, dia tahu apa yang kita fikir, apa dalam otak kita, apa isi hati kita. Dengan lelaki sebegini sahih perempuan tak akan pot pet pot pet punya! Betul, seriyes!

   

 

Caucincau!

24 ulasan:

sha a.s berkata...

stuju sgt!!!! terbaik! ekeke

Sz berkata...

sebenarnya kan suara mak atau isteri2 ni kan merdu...
tu yg anak2 atau suami suka dengar kita cakap banyak kali...heee

~ yus ~ berkata...

wah akak, sukalah baca entri akak ni...

aqil anak saya selalu juga kata, ibu ni asyik pot pet aje....huhu.

Tapi betul lah kan, kalau apa yang kita pesan dia buat, tak kanlah kita nak pot pet tak tentu pasal. Kita pun tahu penat ya tak?

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ berkata...

setuju 200% ha...kena bg encik su0mi eden baca N3 ni br ok kot...hohohoohoho...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

yeee...betul sesangat..kita ckp sekali nnt kita dh abih ckp en suami tny blk apa dia..kita ckp bnyk kali dia kt kita bebel lak..kalo anak-anak mmglah hai..selagi x bebel selagi tulah x buat apa kita suruh..sudahnya kita nmpk mcm mak garang..pdhal nk didik diaorang jd insan berdisiplin..

ummiross berkata...

hehe perempuan suka exercise mulut, baru comelkan!

qemaishak berkata...

Kadang2 xsuka gak bebel2 ni, tapi sure la muncung pjg sedepa hihi

en_me berkata...

saperla x sayang bini, tapi ade kan.. kanns

Cik SHiNJU berkata...

hehehe... berleter tu tandanya sayang... :P

Aidah berkata...

Di rumah saya terbalik, suami memang kuat berleter. Dahlah volume suara jenis bass 20 decibel, pening kapla, wa cakap lu.

Kabutar Diesel berkata...

hahaha saya suka my wife pok pek pok pek sebab bila dia bla bla bli maka seronok saya tidur bagai irama dan lagu kakakaka :)

ainnoraini berkata...

mane ade berleterkan...cakap & tegur jer mane yg tak betul...

anak2 kat rmh ni selalu ckp maknye ni mcm mak sinchan..tak berhenti berckp..

Dinas Aldi berkata...

akak pun berleter..tapi di sekolah jalah. balik rumah mau aman damai senyap sunyi, suara sendiri pun malas nak dengar, kihkih

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

hehe..lily lah tu suka pot pet pot pet..bukan membebel tp menegur.. ;)

Ann Huda (Ate) berkata...

Baca di awal N3 ni jer..Ate dah teringat kisah Saidina Omar tu. Punyalah garangnya beliau tapi dengan isteri yang Potpet2 macam radio 24 jam tu bole dia bersabar...Heran kan?

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam shy lady...kaum bapa nie bercakap hal2 penting jer kan?.hihi.TP cuba tgk anak2 kita,klu bapanya bersuara sekali jer dah kecut perot..lom jeling lagik.Sbb anak2 tu takut...bapa jarang bersuara.Mak lak depa dh xheran sbb hari2 pok pek pok pek....

Dee berkata...

saya tak suka bebel kat suami..tp kalo ngan anak2..hmm..biasalah kan..tu pun sbb dah tak tahan..hahaha..

norh berkata...

saya pun suka berleter....ha ha ha

Eye_nee berkata...

tu la shy akk dah ckp dah..blabbla..mmg anak2 kene kita tegur kalau tak..blablabla...Laki kita ni pon satu hal jugak..mesti nak kene tegur dulu baru lah nak tolong kita..blablabla...semua nak harap kita.....blablabla...

Akk tak membebelkan Shy...hehe...

Umie berkata...

akak..saya pun suka membebel..fitrah pompuan kot..hehehe

sang suami nie kenkadang tu rasa tensen aje bile isteri membebel tapi bila isteri senyap dia pulak yg bising nape takde bebel2x..hehehe

Maya Mayana berkata...

hmm lelaki ni selalu buat don't know je la kita pot pet...kdg2 buat je kerja setelah bersungut2 tk di peduli ;(

Asrul "iLham" Sany berkata...

kalau bab membebel kekadang tak kira aweks or balaks, sama je...

p/s : tak suka orang bebel kalau tak kena tempat...serammm

gedek! berkata...

terkejut kejap kat perenggan ke 5 tu, bila baca ayat 'lepas main'

Lalalala

maszull berkata...

slm ziarah....betul la So Shy Lady perempuan ni bukan nyer membebel tapi memberitahu perkara yg patut mereka (anak n suami)lakukn dgn betul tapi kalau dah x leh nak terima susah la kn....harap kaum lelaki faham situasi ni yer....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...