Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Jumaat, April 22, 2011

Guess What I Cooked Last Night?

Salam Jumaat  semua!

Walaupun anak-anak sudah menjerit kelaparan namun sebelum mentekedarah, hidangan adalah wajib disnap terlebih dahulu. Sabar la nak, ibu kan blogger! Smile with tongue out

 

  cek14411 070

Nasi lemak panas California SSL Copyright Reserved nama diberi

 

Eat heavy at night? Oh apakah? Hahaha inilah masa yang sesuai untuk menggemukkan badan buat seorang perempuan berjisim 43kg. Sebenarnya tak de la kurus manapun hihiii… sebab ketinggian/ kerendahan saya pun tak seberapa. Ada la separas Hobbit! Kira berat dan tinggi ngam-ngam la kan.

Sebelum ni asyik beli aje nasi lemak..... jadi dengan terharunya nak bagitau, inilah nasi lemak pertama yang saya masak sendiri untuk tahun ini. Hihiii... Aplause applause. Tengkiu tengkiu. Air mata bergenang.

Orang lain makan belah pagi tapi kitaorang pulak makan belah malam. Ikut pesen orang California la ni. Mengikut fakta sejarah, penduduk California amat gemar makan nasi lemak pada waktu malam agar otot-otot badan mereka menjadi lebih pejal dan mantoppp. Tak caya? Cuba call gabenor diorang si Arnold Schwarzenegger tu? Ce tanya ce tanya..

Ahaks....Tipulah! Hihii…alameks mati la kalau betu-betul ada orang call dia. Cuak dah niiiii!

Nasi lemak yang saya masak ini agak berbeza sedikit rupanya. Nampak tak warnanya agak yellowish sedikit, kan. Nak kata nampak eksotik pun boleh la jugak kot, saya redha.

Sebenarnya saya tak pakai santan. Guna susu cair aje 1 tin, lepas tu masukkan 2 sudu EVOO atau dalam bahasa klasiknya, minyak zaitun. Selingan jap…Pakai minyak zaitun? Zaitun bt apa, bu? Hahaha.. ini soalan dari Along, anak teruna saya masa saya kerah dia masuk dapur pada satu ketika dahulu. OK berbalik  pada topik asal, yang lain-lain sama aje ya, puan-puan...masukkan halia, secubit garam dan daun pandan. Untuk lebih menampakkan lagi ciri-ciri keCaliforniaan, setelah nasi hampir masak saya tabur sedikit kismis California. Motif: supaya otak kami anak-beranak lebih cekap hafal surah Yasin.

Resepi sambal nak? Ahh..tak payah la kot. Senang aje…melampau la kalau tak reti buat, kan!

Baiklah, nak selitkan juga gambar ini. Ini ketika kerja-kerja menilik ketulenan telur yang sedang dijalankan oleh seorang nutritionist di makmal beliau.

 

cek14411 056

Ada ruang udara. OK Lulus!

 

 

cek14411 063

Kuning telur juga bulat molek tidak bercampur dengan putih telur. See…. ai tulen, bangggg!

 

 

cek14411 067

Zoom out sikit. IT IS REALLY LAZAT GOSH! Ayat nak menggoda ni sebenarnya hahaha......

 

Sape nak? Meh sini nak suap.

OK, nganga luas-luas. Ololo…..cayang bucuk bucuk!

 

 

Caucincau!

25 ulasan:

Amiizaa2001 berkata...

hahahahhahhahahah dasyattlah siap ada kissmiss ke tu mama? :) nak cikit.....:)

ehhh berat kita samalah......:)

Cik Pah berkata...

hahahah..lawaklah kak nih..

no wonder lah ..saya dok pikir nasai lemak apa ada bijik bijik hitam..rupenya kismis..

=sz= berkata...

ahahaaa

kak, nnt klu kita amik gambar berdua mesti sama kerendahan kita :))

tapi keberatan saya lebihhhhh punyaaa :))

Ati Masrif berkata...

wokey lah tu...

utk berat tak sampai 50kg

org mcm kita yg payah..huhu

MummyEcha berkata...

wow....1st time tgk nasi lemak pakai kismis.....tak per la kak,janji ank2 suka...

Hanis Azla berkata...

wah.. mmg nmpk sedap.. kat hot fm pagi tadi si AG dok sebut minyak zaiton tu minyak kak eton.. he..he.. 43kg?? comelnya.. akak masa anak dara pun lebih berat dari tu..

Nadiah Sidek berkata...

nak..nak! pos sini sikit :D

Ann Huda (Ate) berkata...

Idea baguih ni..Nasi lemak letak kismis. So ada rasa lemak masam manis. Boleh try lah..tahun depan (hehehe..nasi lemak musuh utama org yg tgh berdiet)

Dinas Aldi berkata...

cepat cepat suap, dah lama nganga nih! :D

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

hehe..1st time ni tgk nasi lemat ada kismis.. ;)
Apapon..nasik lemak tu mmg nmpk sedap..nyum2.. ;)

Norhafiza berkata...

alahai sedapnyeeee buka pepagi ada nasi lemaaaaak..tp betul la lain kan..mesti rasanya lebih sedap..terima kasih sudi gak kongsi resepi ni ya..

gadisBunga berkata...

pakai susu cair dan EVOO dan kismis?

mmg kretip la! hahaha~

wida berkata...

rajinnya sis..masak nasi lemak:)

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

alahai..

slimnya ko dik.

gemer betul nama nasik lemak tu..

Miecyber berkata...

Aduss canggihnyer nama nasi lemak tu...

Mesti mahal harganya kan..

Projek Pintar MAS

wida berkata...

sis, sy ada tag sis..sudi2kan lah yer
http://norwidadi.blogspot.com/2011/04/segmen-jom-berkenalan.html

wahida berkata...

wow!! rajinnya sis...saya kalau mkn nasi lemak mesti ada ayam goreng...hehe...

zati embong berkata...

kak,jat betul2 gila nasi lemak telur tau.hihi.smpaikan mmber2 panggil jat telur.

AngahSayang2314 berkata...

perhhhh sedapnyerrrrrr terasa lapar la pulakkkk

Asrul "iLham" Sany berkata...

fulamak, nama pun glam kak

;-)p

Cik SHiNJU berkata...

Kak oiii...tergugat posa saya arini tgk pic nasi lemak tu...betul2 menggoda...huhuh...
Sgt genius tukang masaknye mencampurkan kismis di dlm nasi lemak.. ;) Akan kutiru langkah itu..
nak hafal surah yassin gak heheh..

ieda berkata...

wah2 x menahan sbb makan mlm .. satu lagi sbb ada kismis .. ermmm sure x tidur mlm nie kalau akak makan nie ekekke :))

kalau kat KL normal dik , makan nasi lemak mlm2 nie .. sambil2 ternak lemak muhahahah

ieda berkata...

wah2 x menahan sbb makan malam .. satu lagi sbb ada kismis .. ekkeke ok lah nie dik :))
kalau di KL selalu je org layan nasi lemak mlm2 sambil2 menternak lemak ekekke :))

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam...wah!sedap nih!k.atie pon lama x masak nasi lemak..kot nk mkn berdua suh jer HB g beli kedai.tolong org melayukan?hihi.
Jemput2 derian nie,arwah mak punya resepi...try la,xyah tggu ada lbh derian..hihi

mzhany berkata...

benci ar...mlm2 tgk entri nih ishhh nak nasi lemak california jugakkkk hwaaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...