Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Khamis, Disember 30, 2010

Cerita Di Sebalik AFF Suzuki Cup

 

Stadium Gelora Bung Karno Seperti Mahu Berperang

Stadium Utama Gelora Bung Karno, tempat pelaksanaan final kedua Piala AFF 2010 mendapat penjagaan ketat dari pihak keselamatan.  Anggota keselamatan kelihatan berjaga di setiap penjuru. Tidak hanya itu, kenderaan water cannon, barakuda, kenderaan pengesan bom dan helikopter kelihatan mengawasi stadium. 

Hahaha…ntah apa-apa la diaorang nih! Ni sukan je la wehhhh! 

 

Pemain Malaysia Dikawal Ketat

Seluruh pasukan kesebelasan Malaysia berserta official diangkut dengan enam kenderaan jenis Barracuda dari Stadium Utama Gelora Bung Karno menuju Hotel Sultan, Jakarta Pusat, tempat mereka menginap. Enam kenderaan itu dikawal dua kereta pick up milik Polri yang mengangkut dua puluhan anggota Brimob lengkap dengan senjata api.

Perbuatan tidak terpuji kembali dilakukan penyokong Indonesia. Ratusan penyokong  yang menunggu  menghujat pasukan Malaysia ketika enam kenderaan itu keluar satu persatu.

Adoi la…macam gi Israel la pulak, Ganas la diorang nih! Syukurlah kita tak melayan warga pendatang mereka sedemikian rupa….

 

Lho, Juara AFF Keturunan Orang Indonesia

Nenek pemain pasukan Malaysia, Mahali Jazuli, yakni Hj Fatma (58), yang tinggal di Pulau Bawean, Kabupaten Gresik, Jawa Timur, mengaku rindukan cucunya dan berharap Mahali pulang ke kampung halaman setelah pertandingan laga final ke-2 Piala ASEAN Football Federation 2010 atau Piala AFF 2010.

"Anak saya masih bermukim di Selayang, Kuala Lumpur, Malaysia, sejak tahun 1980-an. Menantu saya bekerja sebagai buruh bangunan di Malaysia. Alhamdulillah, meskipun jarang pulang, mereka tetap kirim uang ke Bawean," katanya.

"Mahali sejak kecil sudah gemar bermain sepak bola. Bakatnya diturunkan dari ayahnya, bukan ibunya," katanya sambil menunjukkan foto kecil Mahali Jasuli bersama ayahnya di tengah lapangan sepak bola.

"Ya, sebagai warga negara Indonesia, saya mendukung Indonesia. Tetapi kalau sebagai nenek Mahali, ya mendukung Malaysia," ungkapnya.

Ia tidak berharap atau memaksa Mahali Jasuli menjadi pemain pasukan Indonesia.

"Terserah Mahali. Sebagai nenek yang baik, saya memberikan kebebasan sepenuhnya, apalagi Mahali Jasuli dilahirkan di Malaysia, bukan di Indonesia," ujarnya.

Senada dengan hal itu, Sahmawi (39), adik paman Mahali Jasuli, mengaku bahawa bakat yang diturunkan kepada Mahali Jasuli berasal dari keluarga laki-laki.

"Sebagian besar saudara laki-laki memang pandai bermain sepak bola. Sekarang turun ke Mahali Jazuli,"

Harap-harap mereka tak dakwa Upin & Ipin  tu mereka punya! Heheh

 

 

Kali Ini Pujian Rio Ferdinand buat Malaysia

Indonesia dua kali mendapat pujian dari Rio Ferdinand tatkala menjuarai pertandingan semifinal Piala AFF 2010. Ia pun sempat mendoakan pasukan Indonesia mampu meraih trofi tersebut menjelang pertandingan liga final kedua.

Namun, penyokong Indonesia kali ini harus berbesar hati karena pujian dari kapten dan defender Manchester United (MU) itu malam ini terpaksa bukan untuk Indonesia. Rio Ferdinand dengan terbuka memberikan selamat kepada pasukan Malaysia yang berhasil menjulang trofi Piala AFF 2010.

"Tahniah kepada Malaysia yang berjaya mengalahkan Indonesia pada final Piala Suzuki. Saya bermain melawan pasukan U-23 Malaysia 18 bulan lalu, pasukan yang sangat bagus," tulis Ferdinand dalam bahasa Inggeris di akun Twitter-nya, @rioferdy5.

Safee & Khairul Fahmi, I like!

 

Lemparan Botol Berkali-kali di Luar GBK

Botol-botol minuman air mineral berkali-kali melayang di luar stadium ketika pertandingan final kedua Piala AFF. Botol minuman itu dilemparkan para penyokong yang menonton bersama di layar besar.

Perbuatan tidak terpuji diperlihatkan penyokong Indonesia terhadap Malaysia. Mereka melempari layar berukuran 4 x 6 meter itu dengan botol ketika lagu kebangsaan Malaysia dikumandangkan. Begitu pula ketika kamera menyorot jurulatih pasukan Malaysia, Rajagopal.

Isyh isyh isyh….terlebih emo. Bawa mengucap bro!

 

 

Wuih, Ada "Spiderman" di GBK

Salah seorang suporter Indonesia melakukan aksi nekad saat menyaksikan pertandingan dengan duduk di besi atap stadium. Selintas tampak ia membawa bendera Merah Putih bertuliskan "4-0". Saat menyaksikan pertandingan, "Spiderman" tersebut berkali-kali mengibarkan benderanya.

Hmmm…tak siuman tuuu!

 

Laser No! Football Yes!

Sepanduk berbagai ukuran dibentangkan oleh puluhan penyokong Indonesia. Tulisan di sepanduk lebih banyak bernada kecaman terhadap Malaysia seperti "Tak ada tempat yang aman untuk timnas Malaysia di Jakarta" dan "Timnas kami dianiaya di Malaysia. Kami balas di Indonesia".

Ada pula yang menyindir jurulatih Malaysia Rajagopal, yang menjadi bahan ketawa. "Raja Gombal, di Jakarta kami hancurkan". Berdasarkan pantauan, hanya satu sepanduk yang tidak berbau provokatif, yakni "Laser no, football yes".

Alaa…rileks la bro, goal keeper kitaorang pun kena pancaran laser gak waktu perlawanan kumpulan dulu tapi kami diam tak kecoh ponnnnn! Janganlah terlalu bongkak dan sombong, Allah marah tau!

 

500 Suporter Malaysia Dikawal Rapi

"Kami sudah menyiapkan 1000 lembar tiket buat Malaysia. Namun, mereka hanya mempergunakan 500 lembar, sementara dari pihak kedutaan sebanyak 60-70 tiket," kata Besoes di Kantor PSSI.

“Penyokong Malaysia sendiri sempat mendapat ancaman dari penyokong Indonesia pada babak penyisihan lalu. Agar kejadian serupa tidak kembali terulang pada laga final kedua, para pendukung Malaysia akan mendapatkan pengawalan khusus.”

Kalau dah diancam sedemikian rupa orang terpaksa pikir 1000X nak pergi  stadium. Isyh isyh isyh… Kat Malaysia, orang Indonesia boleh menonton semeja dengan orang Malaysia kat kedai mamak!

 

Penyokong Robek "Bendera" Malaysia

Ilustrasi penyokong Indonesia

Puluhan penyokong dengan penuh emosi merobek bendera seraya mengeluarkan kalimat-kalimat hujatan seperti "Ganyang Malaysia" dan "Bantai Malaysia 5-1".

"Ini wujud spontanitas kami. Kami enggak mau Indonesia kalah," ungkap salah seorang penyokong.

Aksi provokatif yang cukup singkat ini dibiarkan tanpa pencegahan sama sekali oleh pihak yang menjaga sekitar stadium. 

Weh, janganlah bertindak melampau apalagi hanya kerana urusan pertandingan bola. Alhamdulillah supporter kita tak macam ni, kan! 

 

Sumber: Kompas.com

 

Today’s Lesson:

Adat pertandingan ada yang kalah, ada yang menang.  Walau apa pun, diakui Indonesia bermain cukup cemerlang semalam cuma nasib lebih berpihak kepada Malaysia. Terima sajalah dengan hati yang terbuka. Semangat kesukanan itulah yang sepatutnya ditonjolkan. Tahniah Harimau Malaya! Teruskan kecemerlangan anda. Esok cuti yeahhh!

 

 

Caucincau!

 

5 ulasan:

Kabutar Diesel berkata...

rakyat depa ni sememangnya tak waras, sebut aje malaysia depa cukup anti..padahal disaat depa semua dalam kesusahan negara kitalah yang terhegeh-hegeh memberi sesuap nasi..hm hm dah la cari rezeki pun di malaysia...hm hm tak termasuk la yang banyak merompak dan membunuh di malaysia!

☆aDihAys☆ berkata...

nk wat cmne..
semangat kenegaraan mereka manjadikan mereka tidak menghormati negara lain..

So Shy Lady berkata...

KD: diaorang ni terlalu sombong dan selayaknya ditimpa bencana tapi itu pun tak insaf2 lagi.... klau msia dtg bg bantuan takde plak nk sweeping.

aDihays: biarkn mereka terjun dgn labu2 mrk. Org yg t.tau bsyukur pasti mndapat pmbalasn dr Allah. Mrk benci dn cemburu dgn ngr kita. kau emo sbab gagal intview kj kontrak binaan kt cni ye?

sonata anak kancil berkata...

penyokong macamtu orang kata macam orang tak sekolah kot...kita pun ada juga..tp tak adale fanatik macam diorang...itu dah melampau...tak jadi sukan dah...macam nak gi perang pulak!

aiDieNa berkata...

Dorang nie memang emo terlebey... itu yang tak paham tu.. tapi paham jer lar.. ramai yg tak dapat masuk sekolah.. budaya mereka membuatkan mereka begitu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...