Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Isnin, Oktober 18, 2010

Musim Menelan Ubat

 Gambar arkib bulan lepas…….


06062010450OK, buat gaya Brad Pitt!




06062010449
“Cita-cita saya nak jadi model iklan!” Kata budak perasan ding dong ni. “Eleh….gigi rongak ada hati nak jadi model…..jadi modem komputer boleh la! " Ujar satu suara ghaib.
 

Hello, pembaca-pembaca blog saya. Wah wah wah, saya dah ada 7 orang followers! Mekacih mekacih. Itupun saya jemput undang sendiri secara paksa hahahah. Eh, mana ada!

Hmmm jemput udang cecah sos buatan sendiri, best, kan! Terkenang la pulak. Sori….

Baiklah, sebenarnya nak bagitahu berita yang tidak begitu penting. Sila baca sambil merujuk gambar di bawah.


Gambar arkib minggu lepas……


17102010914 
Tengah menghabiskan ubat demam cap ibu tiri dan anak tiri


 
17102010917
Tengah terbaring lemah dengan wajah umpama baby minta didodoi. Jom kita buat muka kesian kat dia.


Demam!

Dia asyik on off sahaja during this forthnight. Sebagai seorang ibu prihatin, saya berasa amat tidak keruan serta frust juga kerana ketidakhadirannya ke sekolah telah meranapkan title yang disandangnya sebagai tokoh pelajar yang mempunyai kehadiran ke kelas seratus peratus selama dua tahun berturut-turut. (tokoh? erkk..saya sangat suka exageratte so diminta jangan percaya! Tapi betul, kedatangannya sangat cemerlang. Kedatangan saja, ya....exam? Hmmm.... )

Sebenarnya dah lama hero saya ini tak demam. Mungkin pengambilan multivitamin secara berterusan telah dengan jayanya mengkebalkan sistem pertahanan badannya selama ini. Walaubagaimanapun kusangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan juga di tengahari. Kekebalan badan kurus melidinya itu, telah tertewas juga akhirnya akibat penangan virus durjana. Ceh! Akhirnya si hero kesayangan hamba ini telah terkulai layu jua di atas katil.

Si Along kalau dia demam mengingatkan saya akan one of my bitter memories. Ketika usianya kurang lima tahun, setiap kali dia demam pasti saya duk resah gelisah menggelabah segala sampai tak boleh lelap mata. Why?

Sebab masa kecik-kecik dulu, bila suhu badannya tinggi sikit mulalah badannya akan tersentap-sentap time tidur. Dah bagi ubat tetapi suhu badannya tetap panas lagi. Time tu punyalah saya blur tak tahu nak buat apa. First baby, katakan. Eventhough tidaklah sampai terbeliak biji mata or wajah bertukar biru macam Avatar tapi that situation really worried me.

Menakutkan la jugak sebab seingat saya, masa kecik-kecik dulu bila demam kami adik-beradik tak ada pulak sampai tersentap-sentap macam kena current. Memang tak ada experience langsung. So, apa saya buat? Hmm... apalagi, memang tak tidur malamlah jawabnya duk meriba dia sambil mulut tak henti membacakan jampi saripah eheh, tak... saya membaca beberapa potong ayat suci serta ayat seribu dinar supaya Tuhan beri jalan keluar dari masalah tersebut. Takut? Ofkos takut... sebab dah banyak kali juga saya baca kisah anak-anak kecil kadangkala orang dewasa pun masa dulu-dulu ramai yang terencat atau buta dan paling teruk ada yang meninggal dunia akibat demam panas.

Fortunately, sikap saya yang agak ramah dengan jiran tetangga at least dapat membantu saya mengidentify problem ini. Untuk kurangkan suhu badan, menurut petua jiran saya, kita kena lumur seluruh tubuhnya especially bahagian pelipat dengan air asam jawa pekat atau air ramasan pucuk pegaga. Rupanya menurut my neighbour, Along kena sawan demam or sawan tarik.


Memandangkan saya waktu tu agak jahil tak pernah dengar perkataan sawan tarik, bukan teh tarik, ya! Maka saya pun mulalah buat sedikit research bertanya sana-sinun nak tahu pasal penyakit ni. Then macam biasa, saya rajin-rajinkan diri bertanya pakcik sebelah moyang saya yang the very intelligent tu iaitu Pakcik Google. Menurut pakcik, sawan berlaku apabila sel otak tidak mendapat oksigen yang mencukupi. Sawan demam/tarik biasa terjadi kepada kanak-kanak terutama lelaki berusia 6 tahun ke bawah dan beransur hilang sebaik berumur 7 tahun.

So, if your child mempunyai symptom-simptom seperti berikut : suhu badan terlalu tinggi diikuti badan tersentap-sentap first sekali jangan panik. Tarik nafas panjang-panjang dan berdoa kepada Tuhan untuk beri kita kesabaran dan ketenteraman. Yes, nampaknya tindakan pertama saya masa zaman jahiliah tentang sawan tu adalah tepat sekali. Minta doa, remember that! 10 markah diberi.

Kedua, rendahkan kepalanya supaya darah dapat mengalir ke otaknya dan mendapat oksigen.
Ketiga, sedarkan anak itu. Panggil nama atau cubit-cubit badannya atau renjis air kat muka. Apabila dia sedar, bagilah anak itu ransangan dengan peluk dia. Lap seluruh badan dengan air biasa, not ice! Kalau mengikut perubatan Islam, ratakan air ke semua anggota wuduk.

Keempat, bagi minum air dan makan vitamin C yang dihancurkan.

Ada beberapa sebab kenapa sel otak kekurangan oksigen hingga menyebabkan terkena sawan. Menurut saya, eh...menurut pakar pediatrik, sawan tarik mudah berlaku terutama ketika anak demam sehingga suhu melebihi 38C. Suhu yang tinggi memerlukan sel mengeluarkan banyak tenaga dengan menggunakan oksigen.

So, wahai ibu-ibu bapak-bapak sekalian sila beri anak kamu makan ubat demam tepat pada masanya dan sila pastikan betul sukatannya. Jika masih panas lagi, lap saja badan anak dengan air. Jangan sesuka hati tambahkan dos sebagaimana kisah yang benar-benar terjadi terhadap couple cina ni yang telah menyaman doktor kerana tuduh doktor salah beri ubat. Padahal selidik punya selidik rupa-rupanya nyawa anak melayang atas kecuaian mereka sendiri yang beri ubat terlebih dos.

Kalau badan anak masih panas jugak, gunalah asam jawa. Ia memberi kesan penurunan suhu yang lebih cepat. Betul, saya dah cuba. Besides, untuk mengelakkan anak mudah jatuh lalu sakit serta menguatkan imunisasi, parents digalakkan sangat-sangat beri vitamin tambahan dan galian like Vit C, B1, B2, B3, B5, B6, kalsium, magnesium dan selenium in their daily meals.

Yang saya confirm sangat kenapa suhu badan anak saya terlalu tinggi, makan ubat pun masih lagi tinggi juga sebab dia kurang minum air putih. Hmm...tabiat dan habitat sama macam ibu dia gak! Kurang air dalam badan juga boleh menyebabkan kurangnya jumlah darah sampai ke otak, seterusnya menyebabkan kurangnya oksigen.

So, harap-harap info ini dapat membantu mana-mana ibu yang mengalami masalah yang sama dengan apa yang pernah saya alami dulu, ya. Tak perlu panic lagi, ya Cikgu Mimah! Ooo...rupanya si Aliff hero cikgu juga berproblema yang sama, ya! Setakat ini saja penulisan saya. Mana-mana doktor yang terbaca artikel ini kalau ada tersalah sila perbetulkan, ya!
 

Today’s lesson :
Beri anak minum air yang banyak dan sentiasa ada stok asam jawa sebagai langkah berjaga-jaga. Walaupun penggunaan asam jawa agak remeh, boleh mengotorkan cadar kesayangan, mencomotkan wajah serta menukarkan anak anda menjadi pekasam(?) namun, itu semua tidak penting asalkan anak kita lekas sembuh dan mudah-mudahan sihat membesar menjadi seorang anak yang tidak kurang asam di kemudian hari!


Caucincau!

3 ulasan:

alyyani berkata...

tu la dia, kalau batuk selsema bole handle lagi. tapi kaalu dah demam mmg rakut. worst case bole membawa kematian. thanks for the info. asam jawa tu efektif kan?

secangkir madu merah berkata...

semoga si abang cepat semboh...jgn nakal2..

So Shy Lady berkata...

alyyani : alhamdulillah memang efektif, lumur je seluruh badan especially bhgian kpala cuma yg lecehnya lps tu tpaksa sental cadar n sental kepala dia skali hihi...

secangkir madu merah : si Along tu dah kena pergi sekolah sebab ada exam. Entah dapat buat ke tak sebab study ala kadar je. Alah kalau tak demam pun malas study jugak huhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...