Gorgeouslah UOLS...Trimas

HeartBeat

Klik ye....Trimas!

Selasa, Oktober 12, 2010

Jangan Ada Benci....

Makluman :
Penulis telah mencetak dan menampal entri ini pada pintu peti ais beliau sebagai peringatan buat diri yang sering alpa. Amboi, ayatttt…. macam dalam buku PEDOMAN HIDUP.

    
  

Aksi si kaki botol susu

Trying to be honest, ece..ceh… sebenarnya nak cerita yang saya ni sangat benci akan susu!

Isyh…isyh…isyh!

Memang saya tak suka susu. Susah dan amat terseksanya mahu habiskan segelas susu. Ntah apasal ntah, lidah saya rasa yekk sahaja dengan minuman yang kaya dengan kalsium dan Vitamin D nih. Bukannya tidak tahu benefitnya yang banyak tu. Susu penting untuk keep our bones strong, meningkatkan sistem immuniti, mengawal tekanan darah, muscle function dan bla...bla....bla tetapi tetap juga benci.

Susu cuma diminum ketika bayi. Nyotnyot pada ibu kemudian stop. Berdasarkan pengalaman sendiri, walaupun kurang mengamalkan rutin minum susu lembu sedari kecil tidak bererti kecerdasan otak saya berkurang. Seingat saya, prestasi akademik saya tidaklah mengecewakan. Pernah juga jadi best student sekolah beberapa kali. Jadi hipotesis yang mengatakan jika kekurangan susu, otak kita menjadi kurang bijak adalah tidak tepat. Hipotesis nol. Selain faktor genetik, bekalan kolostrum susu ibu juga lebih berperanan dalam membina sel-sel otak anak berbanding susu lembu. Cuma saya sedari special effect yang sangat ketara akibat kurang mengamalkan kebaikan itu ialah pertumbuhan badan saya ini agak ketot sedikit berbanding orang lain hahaha….bukan kategori OKU cuma ketinggian saya ini tidak layak untuk menjadi model catwalk.

Tetapi mulai sekarang, saya ingin berubah. Wahai So Shy Lady, kamu kena lawan sikap tidak jjuruh itu, please! Baiklah, walaupun tahun baru lambat lagi namun saya sudah berazam untuk jadikan minuman paling yekkk itu sebagai salah satu hidangan wajib dalam menu harian saya. Jangan salah sangka, bukanlah tujuan untuk menjadi setinggi supermodel Heidi Klum tetapi objektif utama saya ialah untuk mencegah sejenis penyakit. Maklumlah, kalau nak diikutkan saiz body saya yang cinonet kiut-miut macam Shiela Majid nih (sesiapa yang nak jeluak cepat telan balik) yang mana menurut beberapa kajian merupakan golongan yang sangat berisiko tinggi untuk menghidapi penyakit kerapuhan tulang aka osteoporosis.

Osteoporosis mudah menyerang wanita Asia yang mempunyai rangka tubuh kecil dan berkulit cerah

Walaupun kulit saya kurang cerah tetapi statement di atas tu agak menggerunkan….. takut I!

Ah, susu. Yelah..yelah…So Shy Lady dah nak ubah tabiat dah ni. Berubah demi kebaikan tidak salah kan bak kata pepatah sekali air bah, sekali pantai berubah....eerk! Usia pun semakin hari semakin tua ganyut, rasanya sudah tibalah masanya untuk saya menyayangi dan tidak lagi mengabaikan kesihatan tulang rangka saya walaupun mungkin bagi sesetengah orang sudah agak terlewat.

“Anda masih belum terlewat....,” tiba-tiba terngiang suara Datuk Michelle Yeoh dalam iklan Anlene. Terima kasih Datuk atas sokongan moral anda. Buat saya rasa masih belum terlambat walaupun sudah agak terlewat. Faham tak ayat tu? Tak faham, abaikan.



Ngeri tak tengok gambar ini? Insaflah, wahai So Shy Lady.
 (gambar ehsan Google)

Apa itu Osteoporosis? Osteoporosis dirujuk sebagai silent disease. Saya rasa semua orang tidak sedar akan kehilangan jisim tulang mereka selama bertahun-tahun sehinggalah bila dah patah riuk atau mengalami retakan tulang belakang, pinggul atau pinggang barulah tersedar, Ooo… selama ini aku mengidap osteoporosis. Hmm...time ni kita sudah tidak boleh buat apa-apa lagi dah. Ayuh, gerunlah semua!

Bila sudah menopause, wanita mengalami kehilangan jisim tulang yang drastik disebabkan oleh kekurangan pengeluaran estrogen. Haa.... yang ini betul-betul menyeramkan....bila usia melebihi 35 tahun, wanita akan mula loose about one percent ketumpatan tulangnya every year. What!! I’ve lost one percent already?! Oh! No....

Sesapa yang mempunyai family history yang mengidap osteoporosis, menopause awal atau mempunyai smaller body frames sangat paling berisiko tinggi. Baca tuh, sangat paling! Masih tak seram lagi ke, So Shy Lady....

Merokok, pengambilan alkohol, high caffeine intake, kurang mengambil calcium juga menyumbang kepada osteoporosis. Lelaki pun ada juga kena penyakit ni. Penggunaan steroid, alkohol dan kurangnya paras testosterone merupakan penyebab osteoporosis di kalangan lelaki.  

En. Hubby pernah cerita tentang emak officemate dia. Umur baru awal 50an tetapi sudah tidak boleh bergerak aktif lagi akibat penyakit kerapuhan tulang. Rupanya selama ini makcik tu tak pernah langsung buat pemeriksaan tulang hinggalah pada suatu hari apabila dia terjatuh dari tangga, setelah diperiksa barulah disedari dia pengidap osteoporosis peringkat serius. Aduhhh...cemas! Umur 50 tahun bukannya tua sangat tapi terpaksa move seperti umur 90! Just imagine. Sila gerun lagi.

Atas dasar itulah maka En.Hubby pada suatu hari, telah menghadiahkan setin susu Alpha Lipid kepada saya dengan harapan, bila minum susu yang tidak berapa murah ni saya akan bersungguh-sungguh sikit dan tidaklah warm warm chicken faeces dalam menunaikan azam.



So, Today’s Lesson :

Bukan today je...but forever and ever...mulai saat ini saya promise untuk jadikan susu sebagai santapan harian at least 1 gelas sehari walaupun pada peringkat permulaan ini terpaksa berhempas-pulas minum sambil tutup lubang hidung. Mencegah lebih baik daripada merawat. En. Hubby, sila denda ketuk ketampi or tarik telinga saya sekiranya terlanggar janji ini yekk. Permisi! Nak gi minum susu dulu, lepas tu exercise...haitt!





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...